Courses on Indian culture in the spring semester 2025

01. February 2025. - 31. May 2025.
ELTE BTK Indológia Tanszék
2025. February 01. - 2025. May 31.
ELTE BTK Indológia Tanszék
Az Indológia Tanszék által gondozott "India kultúrája" minorban a 2024/25-ös tanév tavaszi félévében az alábbi kurzusokat hirdetjük meg. A kurzusok természetesen a minoron kívül, közismereti jelleggel is elvégezhetők. A megadott időpontokat és termeket illetően minden esetben ellenőrizzék a Neptun tanulmányi rendszert!
BBN-IND-325:03, BBN-IND11-321:15
India története az ókorban és a kora középkorban
oktató: Dezső Csaba
időpont és helyszín: szerda 14:00–15:30
A kurzus célja az indiai szubkontinens ókori és kora középkori történetének áttekintése. A kurzus tartalma: őstörténet; Indus civilzáció; indoárja bevándorlás; második urbanizáció; Magadha felemelkedése; a Maurja birodalom; saka és kusán hódítások és államok; Dél-India az ókorban; a Gupta birodalom; indiai királyságok a kora középkorban; társadalom, gazdaság, kultúra; az ókori és kora középkori India kapcsolatai a Mediterráneummal, Kínával és Délkelet-Ázsiával.
BBN-OKE11-132:5
Ókori és keleti művészettörténet 2.: Indiai művészet (hindu, buddhista, iszlám)
oktató: Renner Zsuzsanna
időpont és helyszín: tömbösítve: február 14., 21., 28., március 7., 14., 21., 28.; P 14:30–16:00 és 16:15–17:45 (utolsó alkalommal csak 14:30–16:00)
Vizualitásra épülő korunkban alapvető készség a képi világ értelmezése. A kurzus jó alkalmat ad a látásmód fejlesztésére három indiai vallás – a hinduizmus, a buddhizmus és az iszlám – művészetének megismerésén keresztül.
A hinduizmus és a buddhizmus Indiában őshonos, az iszlám pedig kívülről érkezett India földjére; a két civilizáció különbözősége művészetükben is tükröződik. A hindu, buddhista és iszlám művészet belső sajátosságainak megismerése során a kulturális és civilizációs gyökerek feltárására is hangsúlyt fektetünk, amelyek nemcsak az ábrázolt tartalmakban, hanem a gyakorlati megvalósításban (térképzés, technológia, anyaghasználat stb.) is éreztetik hatásukat.
A hindu és a buddhista művészet középpontjában az emberábrázolás szublimált formája áll, amely egy idealizált belső világot vetít a szemlélő elé. A vallási jelentések ábrázolása kódolt formában történik; ez a kódrendszer az ikonográfia, amely az alkotó számára kötelező ábrázolási szabályokat jelent, a befogadó számára pedig kulcsot a kódolt üzenet felfejtéséhez. „Olvasásának” elsajátítása már alapfokon is az indiai művészetek valódi befogadhatóságának élményét ígéri.
Az emberábrázolást tiltó iszlám művészeti megnyilvánulásai között az építészet kap elsődleges szerepet, amely mértani formák ismétlésén és harmóniáján alapuló vizuális nyelvezetet használ. Míg az indiai vallások építészetében a külső megjelenésen van a hangsúly, addig az iszlám építészetben a belső terek és a struktúra kerül előtérbe; az előbbiekben a burjánzó díszítettség, utóbbiban az ornamentika mértani letisztultsága jellemző. Az iszlám művészet befogadását megkönnyítendő, alkalomadtán hazai tapasztalatainkat is segítségül hívjuk.
BBN-IND23-341:04, BBN-IND-262
Hindi irodalomtörténet
oktató: Sági Péter
időpont és helyszín: csütörtök 10:00–11:00; Ifjúsági ép. I. em. 101 (BY-1-101-01-12)
"Száhitja szamádzs ká darpan he", az irodalom a társadalom tükre – szól a huszadik századi hindí irodalom kedvenc aforizmája. Az elmúlt kétszáz év hindí (észak-indiai) irodalomtörténetének mérföldkövei mentén e kurzus nemcsak a fontos alkotókat és műveiket térképezi fel, hanem igyekszik felfedezni az indiai néplélek zugait, amelyek gyakran rejtve maradnak a nyugati olvasók előtt.
BBN-IND-364:01
Modern indiai kultúra és társadalom 4.: Hagyomány és változás
oktató: Sági Péter
időpont és helyszín: szerda 11:30–13:00; Ifjúsági ép. I. em. 101 (BY-1-101-01-12)
A csoportmunkában, hírek és magazincikkek megbeszélésével zajló kurzus negyedik félévében a következő témaköröket fogjuk áttekinteni: az indiai családmodell a 21. század elején; átalakuló házassági szokások, hozomány, családtervezés, esküvő-biznisz; társadalombiztosítás és nyugdíjrendszer; spiritualitás és vallási tradíciók a modern Indiában, zarándoklatok, az ünnepek sokfélesége; az oktatási rendszer változásai, köz- és magánoktatás, az angol nyelv szerepe az oktatásban; sajtóorgánumok, internet- és mobilhasználat, közösségi média; mai viselkedési szokások és protokoll.
BBN-BUD11-113
A mahájána buddhizmus
oktató: Keller Mirella
időpont és helyszín: kedd 18:00–19:30; F ép. I. em. 101 (BF-1-101-01-12)