Diploma course | डिप्लोमा

India Thursdays | भारत-बृहस्पति

India Thursdays | भारत-बृहस्पति

Orientation Course and Hindi Classes

The Hindi Classes and the Orientation Course on Indian Culture organised by the Embassy of India and the Department of Indian Studies started in January 1992. The first semester was experimental and turned out a real success which has been multiplying as the years go. There are Hindi classes at three levels (beginners, intermediate and advanced level) taught by Mária Négyesi. This course is organised specially for those who are not university students. Every year the participants celebrate “Hindi Divas” and festivals like Dīvālī and Holī together.

The Orientation Course on Indian Culture is also highly appreciated by the Hungarian audience. It takes place once a week on Thursdays during the academic year, from early September to early June. The convenor of the course invites different lecturers for every week, who are mostly Hungarian Indo­logists graduated from the Department, visiting Indian scholars and other academicians. Since Indian culture has thousands years of tradition, it is a matter of pride that not a single topic was repeated during the history of the course and many different aspects of ancient and modern Indian culture were introduced to the Hungarian public.

Lectures every Thursday at 6 pm.

Beginners' Hindi classes on Thursdays at 5 pm
Intermediate Hindi classes on Thursdays at 7 pm
Advanced Hindi classes on Tuesdays at 6 pm

Venue

At present online:
https://us06web.zoom.us/j/8204013068?pwd=bG4wU1dWaEhmc0c4bWJ5Y2tUcTg1UT09

and on special occasions at 
Amrita Sher-Gil Indian Cultural Centre, adjacent to the Embassy of India.
1025 Budapest Búzavirág utca 14.

Lectures / व्याख्यानमाला 2022-23

Szeptember

15
Bollywood - Ipar a csillogás mögött
Jancsó Dorottya, indológus, filmesztéta 

Hosszú filmek, színes ruhák, csillogó ékszerek, végtelen romantika és indokolatlan táncjelenetek. Ezek a sztereotípiák azok, amelyek a bollywoodi filmek említésére a nyugati közönség eszébe juthatnak. De ha foglalkoztatott már, hogy mi rejlik a csillogás mögött, vagy érdekel, hogy milyen kulturális, társadalmi vagy épp gazdasági okok állnak a világ legtöbb filmjét kitermelő filmipar sikerének hátterében, látogass el csütörtöki előadásunkra és merüljünk el együtt a hindi filmek világában!


22
Ájurvéda és önismeret
Plutzer Orsolya, jógaoktató

Az Ájurvéda szerint bizonyos minőségek dominanciájával születünk, egyes minőségek állandóak, mások, például a mentális minőségek változhatnak. Ezek a minőségek meghatározzák az erősségeinket és negatív tendenciáinkat, sőt az egyensúlytalanságokra, ezzel együtt bizonyos betegségekre való hajlamot is, és megmutatják, miben érdemes kiteljesednünk az életünk során.

Saját domináns minőségeink felfedezésével egyfajta használati utasítást kaphatunk saját magunkhoz és segítséget, hogy helyére tegyük a magunkról alkotott képet.

Az előadás során az elemekkel, dósákkal és az általuk meghatározott minőségekkel és azok személyiség alkotó szerepével foglalkozunk.


29
India tagállamai és közigazgatása madártávlatból
Dr. Sági Péter, indológus, ELTE

Több ezer kilométer távolából néha elfeledkezünk arról, India egy ország, ám kulturális tekintetben még sokszor, akár harmincszor annyi! Most arról tudhatunk meg többet, hogyan alakult a függetlenség óta eltelt évtizedekben a turisták körében ismert s kevésbé ismert tájegységek beosztása, és hogyan működik együtt a tagállami és szövetségi adminisztráció.


Lectures / व्याख्यानमाला 2021-22

Május

5
Látogatás a dél-indiai Kucsílapuramba, a színészek falujába - 
Kúcsipúdí táncművészeti tradíciók

Tóth Gabriella Garimá kúcsipúdí táncos

A Kúcsipúdí táncdráma története  —  Sziddhéndra Jógi legendája és a Szatjabhámá kultusz —  A Kúcsipúdí tánc, mint a Bhakti Jóga dinamikus formája: hogyan vezet megszabaduláshoz az isten iránti szeretetteljes felajánlás a költészet, zene és tánc eszközeivel? —  A Kúcsipúdí tánc múltja és jelene, csoportos kompozíciók és a szólóforma jelentősége


12
Ladakh vadregényes tájain
Dr. Sági Péter, indológus, ELTE

Közkívánatra ezen a héten Ladakhba kalauzol el bennünket az előadó, személyes élmény beszámolót tartva nagyon sok képpel.


19
Almeida Faria: A világ suttogása (útiesszé) — egy készülő kötetről
Lukács Laura műfordító

Ez a könyv egy 2006-os, tehát modern kori utazás krónikája, de egyben elmélkedés is India portugál gyarmatosításának történetéről. Az utazás Bombayben (Mumbaí) kezdődik, Goában folytatódik, Kócsínban (Koccsi) ér véget, és nagy súllyal szerepelnek benne portugálok által épített templomok, erődök, épületek – és ezek sorsa; az indiai kereszténység eredete és alakulása; az egymást követő gyarmatosítók okos és kevésbé okos politikája, viszonya a helybéliek kultúrájához. 

A portugálok kevesebb nyomot hagytak maguk után, mint az angolok, de 1) ők „fedezték fel” Európa számára Indiát (Vasco da Gama), és 2) ami őket illeti, India a mai napig is valamiféle elérhetetlenül gazdag, csodálatos és misztikus föld, ahová leginkább lélekben szeretnének megérkezni – egyszóval, jelkép.


26
India űrkutatása
Horvai Ferenc, űrkutató-csillagász, a Nagy Károly Csillagászati Alapítvány elnöke

India nagy ország, de az sokakat meglephet, hogy az űrkutatás porondján is előkelő helyen állnak. Azon túl, hogy saját műholdas navigációs rendszerrel és saját földmegfigyelő műholdakkal, küldtek már űrszondát a Holdhoz és a Marshoz is, előbbihez többet is. Az iparra épülő indiai űrtevékenység a következő nagy kihívás előtt áll, mert bár a Covid miatt késedelmet szenvedett, hamarosan Föld körüli pályára állíthatják az első indiai űrhajót.


Április

7
Az indiai street art nyomában
Dávid Krisztina, indológus   

2012. Mumbáí. A mahárástrai rendőrség háborút hirdetett a mumbáí-i éjszakai élet ellen. Véres harc volt ez, melyet minden éjjel megvívott a hokiütőkkel felszerelkezett mumbáí-i rendőrség a város szórakozóhelyein.  A rendőri túlkapások szülte társadalmi elégedetlenség egy új médiumnak adott életet. Indiában megjelent a street art. Rendszerellenes anti-művészet volt, mely átlépve a művészet hivatalos kereteit képessé vált tömegeket megszólítani.

Azóta eltelt 20 év, a street art egybefonódott az indiai metropoliszok mindennapjaival. India indiaizálta: a forma maradt, a tartalom változott. Előadásomban az indiai street art elmúlt 20 évének jelentős pontjait járjuk végig; egyfajta séta ez az indiai metropoliszokban kicsit más szemmel. 

14
Egy eurázsiai mém furcsa története
Dr. Szántó Péter Dániel, indológus-tibetológus

Ugyan mi lehet az a vászon, amit tűz meg nem éget, ami ugyanakkor egy állat (talán egér, talán őz), de néhol valamiféle kő is? Hogyan lehetséges az, hogy egy apró szanszkrit szót keresvén be kell járnunk szinte egész Eurázsiát az ókortól a középkoron át a kora újkorig, hogy kiderüljön (meglepő) jelentése? A vászon, az állat, és a kő ugyanis egy és ugyanaz... Az előadásban minden kérdésre választ kapunk.

21
Az indiai klasszikus zene
Tóth Szabolcs, szitárművész

Az indiai klasszikus zenét - az indiaiak hite szerint - az istenek adták az embereknek: A rágák, vagyis az előadási rendszerek annyira komplexek, hogy a hagyomány élőlényként beszél róluk. Ez a zenei hagyomány olyan régi, hogy legendák szólnak a kezdetéről. Ezekről a kezdetekről és az indiai klasszikus zene történetén keresztül az előadási rendszerrel is megismerkedünk majd. http://tothszabi.hu

28  
Kal karpanai  — A mágikus kő
Márkus Péter, szobrász

Az előadás, Márkus Péter szobrászművész 2022-ben, Tamil Náduban tett utazása alapján, slideshow segítségével ízelítőt ad a Dél Indiai gránit faragás régmúltjából és jelenéből.


Március

3
Krisna és Kansza
Dr. Száler Péter, indológus

Krisna és Kansza küzdelme az ind mondavilág egyik legismertebb konfliktusa. A gonoszt megtestesítő Kansza bukását az idők során a Krisnát középpontba állító vallási hagyományok gyakran egymástól egészen eltérő módon értelmezték. Az előadásomban a történet feltételezhetően legrégebbi, Harivansában található változatát alapul véve törekszem bemutatni, hogy hogyan változott a mítosz recepciója, illetve választ találni arra, hogy vajon elnyeri-e a rossz a méltó büntetését az ind mitológiában.

10
Kolkata - City of Joy 
Parmar-Bakos Bettina, kulturális antropológus

Kalkutta a turisták által kevésbé látogatott része Indiának. Kevesen fordulnak meg a nyugat-bengáli fővárosban, s még kevesebben élnek ott éveken át.

Az előadás során egy három éve kint élő kulturális antropológus szemén keresztül ismerhetjük meg a kalkuttai hétköznapokat. Szó lesz a bengáliakról alkotott sztereotípiákról, a hindu-muszlim helyzetről, politikai aktivitásról. Majd beszélgetünk a "Púdzsók" (ünnepek) fontosságáról, az ételek élvezetéről, a városban rejlő lehetőségekről. S talán a végén választ kapunk arra, miért hívják Kolkatát az Öröm Városának.

17
Hólí - Indiában márc. 19-re esik

Mi, mindannyian, közösen

24
Dhólávírá: India első Indus-völgyi városa a világörökségi listán (2021)
Dr. Jeney Rita, régész, indológus

India nyugati szegletében, a természeti szépségekben bővelkedő Rann of Kutch nevű sóláp kis szigetén található Dhólávírá, az Indus-civilizáció egyik kiemelkedő jelentőségű lelőhelye (Kr.e. 3. évezred). A város romjai egyedülálló módon megőrződtek annak köszönhetően, hogy  építéséhez nem a kultúra területén szokásos agyagtéglát, hanem a környéken fellelhető követ használták építőanyagul. Az így fennmaradt fallal körülvett város épületei közül kiemelkedő jelentőségűek azok a víztározók, amik egyedülálló vízgazdálkodást tettek lehetővé az ott élőknek. Régészeti jelentősége és látványos romjai miatt a lelőhelyet az UNESCO tavaly felvette a világörökségi listájára.

31
India táncai
Somogyi Eszter, bharatanátjam táncos, indológus

Milyen táncokat táncolnak India kontinensnyi országában? Melyek a klasszikus, bevett táncstílusok, miben hasonlítanak és miben különböznek egymástól? Hogy jön ezekhez az indiai filmekből ismerős bollywood tánc? Az előadás több kis film segítségével próbál meg általános, áttekintő képet adni India táncairól. Előadó: Somogyi Eszter.


Február

3
Egy indiai költő magyar felesége - Ghós Eta (Eta Ghosh)
Dr. Lázár Imre, kulturális diplomata

Ghós Etát a szerelem vitte Indiába. Magyar lánynak született, de egy indiai férfiban találta meg élete párját, és az ő kedvéért vált második hazája holtig odaadó hívévé. Özvegyként is Indiában maradt, könyvtárosként dolgozott Sántinikétanban, és ott talált rá élethivatására, a magyar-indiai kapcsolatok szolgálatára. Elévülhetetlen érdeme, hogy első volt, aki Rabindranáth Tagór (Rabindranath Tagore) magyar kapcsolatait kutatta, és ismereteinket a Nobel-díjas bengáli költő magyarországi tartózkodásáról fontos dokumentumokkal gazdagította. A magyar irodalom fordítójaként Indiában, Tagórról tartott előadásaival Magyarországon tett sokat azért, hogy a két ország közelebb kerüljön egymáshoz.

10
Központban az Istennő – Śakti-templomok Indiában
Füstös Bence, indológus hallgató (MA)

A hindu vallás egyik fontos irányzata a saktizmus, melynek középpontjában maga az Istennő áll. A hagyomány úgy tartja, hogy India szerte 51 úgynevezett śaktipīṭha létezik, ezek azok a templomok, melyeket az Istennő tiszteletére emeltek, és melyek az Istennő lakóhelyeként vannak számontartva. Előadásomban a legfontosabb templomokat és szentélyeket szeretném bemutatni külön kiemelve mitológiai, történelmi és kulturális jelentőségüket. 

17
Egzotikus élmény vagy politikai eszköz? Vadászat a 19. század második felében Indában
Kovács Márta, doktorandusz, Debreceni Egyetem

A 19. században világszerte fénykorát élték a nagy vadászexpedíciók, ami alól Brit-India sem volt kivétel. Ám a gyarmatokon a vadászatok nem pusztán szabadidős tevékenységet jelentettek, társadalmi-politikai jelentőséggel bírtak, szerves részét képezték például a hivatalos diplomáciai látogatásoknak. A különböző utakról számos beszámoló született, amelyek megjelentek a tudós közösségek szaklapjaiban, az újságokban és virágzott a vadász- és útinaplók kiadása is. Előadásomban ezért szeretnék kitérni az említett beszámolók típusaira, illetve az események politikai szerepére is néhány példa segítségével..

24
Az ájurvéda és az évszakok. A tibeti orvosi kánon, a Gyüsi alapján
Dr. Kakas Beáta, tibetológus-indológus

A tibeti orvosi kánont, a Gyüsit a XI-XII. században jegyezték le, ám korábbi szóbeli gyökerei lehettek e tudománynak Tibetben, Ü-cang központi tartományban vagy akár távolabb is. A Gyüsi („Négy tantra”) egészségről és betegségről vallott felfogása, terápiája és diagnosztikája kétséget kizáróan az indiai ájurvéda elveit és módszereit tükrözi, de a pontosság kedvéért hozzá kell tenni, hogy mind terápiája, mind diagnosztikája kínai és tibeti népi gyógyászati elemeket is magában foglal. A jelen előadás témája az évszakok és az időjárás hatása az emberi szervezetre és a Gyüsi tanácsai arra nézve, hogy mit tehetünk mi magunk az évszakok és az időjárási tényezők esetleges káros hatásainak ellensúlyozására: életmódban, viselkedésben, étkezési szokásokban.


December

2
A tökéletes király és a tökéletes feleség: Ráma és Szítá története
Dr. Dezső Csaba, indológus, ELTE, Indológia Tanszék

Talán nincs még egy olyan ismert és kulturálisan meghatározó, ősi történet Dél- és Délkelet-Ázsiában, mint Ráma és Szítá története. A szanszkrit Rámájanán és a hindi Rámcsaritmánaszon kívül számtalan feldolgozása született sok-sok nyelven, és a modern médiában is jelen van a mai napig. A különböző változatokban más és más aspektusra kerül a hangsúly, és a tökéletes királyság illetve a tökéletes házasság is más és más fénytörésben mutatkozik.

9
Hogyhogy a legrégebbi indiai feliratok nem szanszkritul vannak?
Dr. Balogh Dániel, indológus, Berlin

Időszámításunk második évszázadának közepén India nyugati részén Rudradáman király egy udvaronca ékes, költői szanszkrit nyelven vésetett fel egy sziklafeliratot. Ebben első hallásra nincs semmi meglepő, hiszen - gondolnánk - India klasszikus irodalmi nyelve a szanszkrit. Csakhogy a korábbi időkből ismert feliratok nem szanszkritul vannak, hanem prákrit nyelveken. Ráadásul konkrét, történelmi szerzőhöz köthető szanszkrit szépirodalmi műveket sem ismerünk olyanokat, amik ennél a kornál régebbiek lennének. A Rudradámanéhoz hasonló feliratok a negyedik században szaporodni kezdenek, miközben a prákrit fokozatosan eltűnik a feliratokból. Hogyan is zajlott le ez a szanszkritizációnak nevezett nagy változás, és tényleg paradoxon-e, hogy a későbbi nyelvi fejlődési szakaszt képviselő prákritok előbb jelennek meg a feliratokban, mint a korábbi stádiumba tartozó szanszkrit?

16
Esküvő Bollywood módra
Jancsó Dorka, doktorandusz, ELTE

Az 1990-es évek esküvős filmjeivel egy új bollywoodi műfaj születését láthattuk, amely szórakoztató, romantikus cselekmények köntösébe bújva láttatta az ideális indiai családok életét, mindeközben pedig tanító jelleggel mutatta be a hindu kultúra legfontosabb tradícióit (főként esküvőket). Az esküvős filmek legkiemelkedőbb darabjai, a Dilwale Dulhania Le Jayenge (Aditya Chopra, 1995, Dilválé dulhanijá lé dzsáéngé) és a Hum Aapke Hain Koun..! (Sooraj Barjatya, 1994, Ham ápké hen kaun) minden idők legsikeresebb bollywoodi filmjeiként említhetők és mintegy lenyomatai annak, hogyan képzelték el Indiát ebben az időben. Ezekhez a filmekhez hasonlóan Mira Nair Monsoon Wedding című 2001-es filmje is egy előre elrendezett esküvő előkészületeit mutatja be, de az Egyesült Államokban élő rendezőnő egy egészen más aspektusát mutatja be a kultúrának, görbe tükröt mutatva a kor bollywoodi szuperprodukcióinak. Az előadás fő témája tehát, hogy hogyan mutatja be a filmek szerkezete, stílusa, narratívája, (geopolitikai) keletkezéstörténete az 1990-es évek Indiáját.


November

4

Mindenkinek szép Díválít kívánunk! :)

11
Randzsít Szingh mahárádzsa, Pandzsáb Oroszlánja -- Maharádzsa Randzsit Szingh születésnapjára
Dr. Radnóti Alice, történész

Ki volt ez a nagyhatású államférfi, elszánt hadvezér és ügyes diplomata, aki a könyörtelen szomszédos államokkal dacolva megteremtette a történelem első és egyetlen pandzsábi államát? Hogyan sikerült neki egy vészterhes történelmi korszakban, a brit hódítás árnyékában is megőriznie a birodalma függetlenségét? Milyen módszerekkel győzte le még Afganisztán szilaj és harcias népeit is?

Érdemes alaposabban is megismerni a sokvallású, soknemzetiségű országot harmóniában, szekulárisan, mégis a szikh értékek messzemenő tiszteletben tartásával kormányzó fejedelmet. Az előadás során nem csak a fenti kérdésekre kaphatunk választ, de feltárul előttünk az egyik legjelentősebb indiai mahárádzsa jelleme, sőt a magánélete, a családja és a szerelmi titkai is.

18
A magyar irodalom indiai recepciója
Dr. Köves Margit, vendégprofesszor, Delhi University

A magyar irodalom indiai recepciójára és az indiai irodalom magyar befogadására mindig az aránytalanság volt jellemző. India és az indiai irodalom hatása, ismertsége és befogadása Magyarországon arányaiban nem hasonlítható a magyar irodalom indiai ismertségéhez és befogadásához. Az előadó, aki magyar nyelvet tanít a Delhi Egyetemen arra keres választ, hogy milyen szerepet játszanak a helyi és a közvetítő nyelvek, és ismert indiai alkotók és a magyar tanuló hallgatók- fordítók a fordításban? Milyen magyar műveket fogadnak be szívesen az indiai olvasók? A lefordított művek között mi a szerepe a klasszikus és a modern magyar irodalomnak?

25
A fügefalevél ura — Szent és csodás növények az indiai művészetben
Dr. Renner Zsuzsanna, indológus, művészettörténész

Az indiai mitológiában lépten-nyomon felbukkannak a burjánzó trópusi növényvilág valóságos és képzeletbeli tagjai: szent fák, illatos cserjék, csodatévő gyógyfüvek, kívánságteljesítő liánok. Bódító virágokkal borított fák díszítik Indra kertjét, árnyas lombok oltalmába húzódnak a megvilágosodás útját járók és himalájai csodafűvel élesztik újra a Rávana elleni csatában halálosan megsebzett Laksmanát. A legbecsesebb növények megszerzéséért és birtoklásáért minden fortélyt és erőt is latba vetnek égiek és démonok.

A szent fák némelyike a világegyetem eredetével és fejlődésével is összefüggésbe hozható. A világ megsemmisülésekor, amikor a nemlét vizeire sötétség borul, a gyermek Visnu-Krisna egy banjanfalevélen lebeg az áradat felszínén és a lábujját szopogatja. De honnan a falevél, és mi a szerepe a fának? Ilyen és hasonló kérdésekre keresek választ előadásomban, elsősorban olyan történetek segítségével, amelyeket az indiai művészet ábrázolásain is nyomon követhetünk.


Október

7
Aki nem látta Láhórt, az meg sem született…
Dr. Günsberger Dóra,  PPKE Nemzetközi és Politikatudományi Intézetének  tanársegédje

Vajon mire utal és miért született ez a mondás a mai pakisztáni Pandzsáb tartomány fővárosáról? Hogyan vált Láhór a szikh birodalom központjává, a brit birodalom legszebb ékkövének egyik leglenyűgözőbb városává, majd Pakisztán kulturális fővárosává? Mit keresett és talált Láhórban Kőrösi Csoma Sándor, Stein Aurél és Gottlieb Leitner Vilmos?

Az előadás célja, hogy betekintést nyújtson Láhór városának elképesztően gazdag történelmébe, különös tekintettel a korai 20. századra, illetve India 1947-es felosztásának hatásaira, valamint magyar utazók és orientalisták kapcsolatára a várossal. 

14 
"Találka a végzettel": India függetlenségének  előzményei és hatása Dél-Ázsiára
Dr. Aklan Kata, indológus

"Találkánk volt végzetünkkel" - mondta híres beszédében Jawahrlal Nehru a független ind állam megszületésének bejelentéskor. Mik voltak e "találka" előzményei? Milyen feltételek kellettek ahhoz, hogy a világ leghatalmasabb birodalma függetlenséget adományozzon legnagyobb és legtöbb profitot hozó gyarmata számára? Hogyan alakította át India függetlensége a dél-ázsiai térséget? 

21
Főzőcske indiai módra
Samu Tímea, Chennaiban élő magyar feleség

Mi a petrezselyem indiai megfelelője? Mi a különbség a csapati, a nán, a púrí és a paráthá között? Mi az a dószá és hogyan készül? Mi a leggyakoribb alapanyaga az indiai édességeknek? Mitől olyan illatos minden indiai étel? Mi a különbség az észak- és dél-indiai ételek és étkezési kultúra között? És bónusz: lehet-e Indiában magyar ételeket főzni? Interaktív előadásom során ezekre és még sok más kérdésre keressük, és - remélhetőleg - találjuk meg a választ. Tartsatok velem!

28
Pandzsáb a filmvásznon
Dr. Szivák Júlia, indológus, PPKE BTK Modern Kelet-Ázsia Kutatócsoport

Az elmúlt években jelentős változás ment végbe a hindi filmek zenei világában, hiszen mindennapossá vált a pandzsábi dalok, szövegek és előadók felbukkanása. Ezenkívül megfigyelhetjük azt is, hogy egyre több pandzsábi származású szereplő jelenik meg a hindi filmekben, illetve a pandzsábi kultúra is jobban előtérbe kerül. Ebben az előadásban ezen jelenségek okait, illetve Pandzsáb filmes reprezentációját fogom vizsgálni, különös tekintettek a hindi filmdalokban betöltött szerepükre.


Szeptember

16
A programsorozat ünnepélyes megnyitása
India nyelvei és a hindí
Dr. Négyesi Mária, indológus, ELTE 

Ki ne tudná, hogy India sok nyelvű ország? Milyen nyelveken beszélnek az Indiában élők, hogy működik ez a nyelvi sokszínűség, milyen nyelv a hindí és miért is érdemes hindiül tanulni?


23
Északkelet-India törzseinek világa
Füstös Bence, MA indológus hallgató, ELTE

Északkelet-India a világ azon kevés területei közé tartozik, amelyet még nem fedeztek fel a turisták. A régióban hét tagállam található, melyek vad hegyvidékein és áthatolhatatlan erdőségeiben számos törzsi népcsoport él. Ezek a népcsoportok még napjaink modern kori kihívásai ellenére is ragaszkodnak régi életvitelükhöz, hagyományaikhoz, szokásaikhoz. Egyes törzsek még a külvilággal való érintkezést is elutasítva teljesen elzárkózva élnek. Előadásom során az úgynevezett "Hét nővér" tagállamok sokszínű törzsi világának legfőbb képviselőit szeretném bemutatni az egyes törzsek szokásainak, hiedelmrendszerének és sajátosságainak ismertetésével. 

30
Kunvar Nárájan, egy léleklátó költő 
Dr. Sági Péter, egyetemi tanársegéd, ELTE

Átmadzsají, Aki legyőzte önmagát c. elbeszélő költeményében a huszadik század talán legeredetibb hindí alkotója a halál előtt és után, illetve a test ellenére élendő élet értelmét tárta elénk pályafutásának első felében. Az előadásban a költemény magyar fordításának kérdéseiről esik szó a mű részleteinek felolvasása kíséretében.


Lectures / व्याख्यानमाला 2020-21


Június

3
Asóka valláspolitikája
Dr. Tóth Ibolya, indológus

Asóka a buddhista hagyományban a Buddha leghívebb követőjeként jelenik meg. A buddhizmuson kívül azonban rendelkezünk egy másik forrással is, magának az uralkodónak a felirataival, amelyek fontos információval szolgálnak arra vonatkozóan, hogyan viszonyult Asóka a korabeli, különféle vallási irányzatokhoz. Az előadásomban főleg az uralkodó felirataira támaszkodva megkísérlem bemutatni, hogy Asókának a buddhista közösséghez való személyes kötődése mennyire befolyásolta azt a valláspolitikát, amelyet mint egy hatalmas birodalom uralkodója folytatott.


Május

6    
Hinduizmus és média
Szivák Júlia, indológus, PPKE

Hogy jelenik meg a vallás és mitológia az indiai televízióban? Mi köze Ráma hercegnek a dohányzáshoz?Hogy lehet az ember milliárdos aszkéta? Az előadás arra törekszik, hogy bemutassa, a digitális médiában hogy jelennek meg a hinduizmushoz kapcsolódó vallásos történetek, legendák és eposzok, illetve hogyan változott meg a vallásgyakorlás a digitális média hatására.

13    
Elrendezett és/vagy szerelmi házasság, avagy házasodási szokások Indiában
Bakos Bettina, indológus, kulturális antropológus

Ki ne hallott volna már az elrendezett házasság fogalmáról India kapcsán? Vajon tényleg létezik még elrendezett házasság, úgy ahogy a régi időkben volt? A szülők választanak még párt a fiataloknak vagy mindenki szerelmi házasságot köt már a városi középosztályban? Az előadás során az indiai házasodási szabályokról, szokásokról fogunk beszélgetni a kasztrendszer és a vallás szűrőjén keresztül, és érdekes példákat hozok a kalkuttai antropológiai terepmunkám során tapasztaltakból.

20    
Draupadí öt férje  —   A poliandria Indiában
Prof. Dr. Ruzsa Ferenc, indológus-filozófus, ELTE

A hindu kultúra hagyományosan szélsőségesen patriarchális, a nők teljesen alá vannak vetve a férfiaknak. A Rigvéda panteonjában sem találunk egyetlen jelentős istennőt sem. A régi Indiában természetes volt a poligámia, de persze csak a többnejűség, a hárem. Egy nevezetes kivétel ismeretes: a szent Mahábhárata eposz főhőseinek, az öt Pándava fivérnek egy asszonya van, Draupadí. Ennek járunk némiképp utána – hogyan indokolja maga az eposz ezt az anomáliát? És vajon milyen társadalmi valóság tükröződhet a mesében?

27    
Régészeti kalandjaim Indiában
Dr. Jeney Rita, régész-indológus

Hogy kerül egy magyar régész Indiába? Hol lakik, mit eszik, és kikkel dolgozik? Hogyan kezdődik egy indiai ásatás? Miért pont ott, és miért pont akkor? Miket találnak a régészek, és mi történik a leletekkel? Mit szólnak mindehhez az ott lakók? Az elmúlt két évtizedben több mint egy tucatszor jártam Indiában különböző régészeti expedíciókon. Most elsősorban a személyes oldalát szeretném megmutatni ezeknek a régészeti utazásoknak. Tartsatok velem!


Április

1    
Április elsejei bolondozás — Mulatságos felvételek Indiából
Dr. Sági Péter, indológus, ELTE

Kell ehhez kedvcsináló? Ugyan már! Aligha! :))

8    
Magyar női utazók Indiában a 19. században
Dr. Lázár Imre, kulturális diplomata

Rendkívül elszántnak és merésznek kellett lennie annak, aki a 20. század előtt egy indiai utazásra adta a fejét. Az út megpróbáltatásai erős fizikumot és tűrőképességet is követelteltek, így nem csoda, ha az ilyen embert próbáló feladatra akkoriban elsősorban férfiak vállalkoztak. Kevéssé ismert azonban, hogy már a 19. században is volt néhány bátor magyar nő, aki minden nehézség ellenére eljutott Indiába. Ezeknek a nőknek azonban nem csak az út során felmerülő nehézségekkel kellett megküzdeniük, de le kellett győzniük a társadalom előítéletit is, amelyek nem tartották illendőnek, hogy a nők (kiváltképpen egyedül) útra keljenek. Az előadás öt magyar, vagy magyar férje miatt magyarként számon tartott nő: Nostizné Des Granges Matild, Győrffy Etelka, Gillmingné Fischer Hermina, Ujfalvyné Bourdon Mária és Mocsáryné Fáy Mária nem mindennapi indiai kalandjairól számol be, ahogyan azt útleírásaikból, vagy a kortársak beszámolóiból megismerhetjük.

15    
A Baiszakhí és a szikh ünnepek
Dr. Radnóti Alice, DMKTK korábbi igazgatója

India népei az ősi időktől kezdve rengeteg színpompás fesztiválon emlékeznek meg legnagyobb vallási és történelmi eseményeikről. Ezek közé tartozik a lenyűgöző Vaiszakhí (vagy Baiszakhí) fesztivál is, mely nem csupán a hindúk számára különleges nap, de a szikheknek is lehetőséget nyújt az önfeledt ünneplésre. Ők ugyanis ekkor közösségük egyik legfontosabb, meghatározó jelentőségű eseményét elevenítik fel. Dr. Radnóti Alice történész, orientalista, a Delhi Magyar Kulturális- és Tájékoztatási központ korábbi igazgatója izgalmas történelmi utazásra invitál minket. Ráadásul megismerkedhetünk a szikh vallás többi, legfontosabb ünnepéről is. Láthatjuk, milyen sajátos és érdekes módon készülnek ezekre a közösség tagjai, és kiderül az is, hogy a figyelmes személő milyen eltéréseket találhat a hindú szokások és a szikhek harcias és spirituális tradíciói között. A múlt ködéből a fülünk hallatára bontakoznak ki a szikh ünnepekhez kapcsolódó gyönyörű és izgalmas hagyományok.

22    
Tulszídász és „Ráma tetteinek tava”
Dr Bangha Imre, indológus, Oxford

Kevesen tudják, hogy a szanszkrit Bhagavadgítá mellett az indiai, különösen az észak-indiai hinduizmus legkedveltebb szövege a nagy költő, Tulszídász  óhindi nyelvű Rámcsarit-mánasz, azaz „Ráma tetteinek tava” c. műve.  Az illusztrált előadás bemutatja a költeményt és szerzőjét és elemzi a mű helyét a hindi irodalomban.

29    
A Tagadás Dilemmája: miért jelent Indiában az igen nemet?
Dávid Krisztina, indológus-üzletasszony

Ha eltévedünk Indiában, és megállítunk valakit, hogy útbaigazítást kérjünk, gyakori, hogy a készséges útbaigazító teljes magabiztossággal mutogatja és magyarázza, merre is kell menni… a rossz irányba. Miért igazít a rossz irányba egy jó szándékú ember, ahelyett, hogy egyszerűen csak annyit mondana: “Nem tudom”? Hová tűnt a “nem” szó a beszélgetésekből? Pontosan mit jelent az “igen”? Miért kérdeznek vissza annyit az indiaiak? Tényleg ennyire nem értik, mit mondunk neki? És ha Indiában valaki azt mondja, hogy minden tőle telhetőt megtesz, akkor utána miért nem mozdítja a kisujját sem?Előadásomban azokat a kommunikációs eszközöket veszem górcső alá, melyek a legtöbb külföldi számára teljesen ismeretlenek, de az indiaiak jól értik és alkalmazzák őket maguk között és másokkal is, így okozva nekünk több fejtörést a beszélgetések során, mint az ország nyelvi sokszínűsége, vagy az indiai angol sajátos kiejtése.


Március

4        
Pillanatképek a pokolból
Szitár Kristóf, indológus, Lausanne

Az információ, tények, történetek és történelmek értelmezése és megszűrése mindnyájunk számára komoly próbatétel. Mégis hogy jártak el három-négyszáz éve, amikor ókori történetekbe botlottak? Ebben az előadásban egy 17. századi indiai szöveget veszünk szemügyre, amelyet eredetileg közép-perzsául, majd újperzsául másoltak, s végül gudzsaráti nyelvre ültettek át. Milyen jelentősége lehetett egy vallásos kisebbség számára a  pokolban tévelygő Viráf nevű hős történetének, és hogyan emlékeztek meg az ókori szereplőkről a Mogulok Indiájában?

11    
Indiai táncok – nyugati táncosok  — külföldi táncosok és a divat szerepe az indiai táncok megmentésében
Somi Panni, indológus, bharatanátjam-táncos

Mi köze egy indiai tradicionális táncnak a modern nyugati táncelőadásokhoz? Lenne ma bharatanátjam, ha Anna Pavlova nem rajong Indiáért? Miért egy amerikai vitte el Indiába Siva táncát? Sok hasonló, első látásra ellentmondásosnak tűnő problémát vizsgálunk meg az előadás során.

18    
A nyolc szerencsés jelkép a buddhizmusban:
fehér kagyló, lótusz, tankerék, ernyő, végtelen csomó, aranyhalak, győzelmi zászló, kincses korsó 

Dr. Kakas Beáta, tibetológus-indológus, Buddhista Főiskola

E nyolc szerencsés jelkép az ókortól napjainkig rendkívül népszerű a buddhista országokban: díszítő-, a Tanra emlékeztető- és szerencsehozó motívumként mind a kolostorokban találkozunk velük, mind a világi mindennapi életben, lakásbelsőkben, akár használati tárgyakon ábrázolva. Az előadás nemcsak a szimbólumok buddhizmusban betöltött jelentéséről, hanem indiai kultúrtörténeti hátteréről is szól, sok-sok képpel.

25    
Hindí Divasz és Hólí ünnep
Közös, online ünnepség a Hólí jegyében


Február

4
Hindí és urdú: nyelvi diverzitás a bollywoodi történelmi filmekben
Jancsó Dorka, indológus, az ELTE filmtudományi doktorandusza

Rendkívül népszerű, a romantikus szálakat eleve is kedvelő bollywoodi filmek körében a vegyes vallású szerelmi történetek vászonra vitele, melyekben elkerülhetetlen a vallási különbségek megjelenítése. Mivel India történetében ez a kérdés már évszázadok óta jelen van, számos olyan népszerű filmalkotás született az elmúlt években is, amely ezt a témát dolgozza fel, mint például a Jodhaa Akbar (Dzsódhá Akbar), a Padmaavat (Padmávat) vagy a Bajirao Mastani (Bádzsiráó Masztání). De milyen eszközökkel lehet megjeleníteni az egymással találkozó kultúrák közti különbségeket? A színvilágon, a zenék hangzásán és az öltözködésen kívül ezt a célt szolgálja a karakterek által beszélt nyelv is: a hindí és az urdú. Előadásom során ezt a kérdést szeretném körüljárni, hiszen a két nyelv hasonlóságai és eltérései reprezentálni tudják azt, hogy habár a két kultúra különböző háttérrel és múlttal rendelkezik, mégis képesek lehetnek megérteni egymást.

11
A Buddha Pakisztánban
Jakab Eszter, indológus, Lausanne

Talán meglepő lehet, hogy Pakisztán nemcsak, hogy buddhista műemlékekben igen gazdag ország, de a vallásnak számos követője is él ott. De miért is van ez így, mit kezd ezzel az örökséggel a pakisztáni kormány és milyen ma ott buddhistának lenni? Az előadás ezekre a kérdésekre keresi a választ, számos kapcsolódó művészeti alkotást tárva a hallgatóság elé.

18
Védánta - a kezdetektől napjainkig
Dr. Aklan Katalin, indológus

Indiát általában a misztikummal és a spiritualizmussal asszociáljuk – s ez nagyrészt köszönhető annak a filozófiai-spirituális áramlatnak, amit védántának nevezünk. Az egyéni lélek és az univerzumot átható abszolút létező egységének elképzelése a védánta központi tanítása. Az előadásban kiderítjük, hogyan alakult ki a sokistenhívő hinduizmusban ez az irányzat, amely az egységet hirdeti, és megnézzük, hogy a szigorúan monista tanítások mellett milyen egyéb aliskolák alakultak ki a védántán belül, a legnagyobb mesterek, Sankarácsárja, Rámánudzsa, és Madhva nevével fémjelezve. Kitekintünk korunk legnagyobb hatású advaita mestere, Ramana Maharshi életére és tanításaira. Az előadást a kortárs védánta bemutatásával zárjuk.

25
Tulszídász és „Ráma tetteinek tava”
Dr Bangha Imre, indológus, Oxford 

Kevesen tudják, hogy a szanszkrit Bhagavadgítá mellett az indiai, különösen az észak-indiai hinduizmus legkedveltebb szövege a nagy költő, Tulszídász  óhindi nyelvű Rámcsarit-mánasz, azaz „Ráma tetteinek tava” c. műve.  Az illusztrált előadás bemutatja a költeményt és szerzőjét és elemzi a mű helyét a hindi irodalomban


December

3        
Make Akbar the Great Again - avagy mogul Jézust mikulásra!
Szitár Kristóf, indológus, Lausanne

A 16. és 17. század fordulóján élt, legkatolikusabb mogul uralkodónak, Akbarnak a Jézus, Mária és egyéb keresztény alakok iránt tanúsított érdeklődése több mint szembeötlő. Mi lehetett ennek a politikai és vallási magyarázata? És hogy lett Akbar a legkatolikusabb uralkodó, és miként látták őt kortársai?

10    
Új korona a régiért! Egy uralkodó nélküli koronázás története 1877-ből
Kovács Márta, történész doktorandusz, Debrecen

Az 1876-os év fordulópont a britek indiai uralmának történetében, hiszen a brit parlament által elfogadott Royal Title Act törvény értelmében Viktória királynő megkapta az India császárnője címet. Ezt 1877-ben jelentették be egy óriási ünnepség keretében a Delhi melletti koronázási parkban. De hogyan lehet valakit megkoronázni, aki életében soha nem járt a szubkontinensen, és Brit Birodalom egyetlen gyarmatát sem látogatta meg? Hogyan fejezhették ki hódolatukat a helyi fejedelmek új uralkodójuk számára? Hogyan lehet szórakoztatni, elszállásolni, ellátni csaknem 70.000 vendéget? Miért lett a helyszín Delhi, és nem a britek fővárosa Kalkutta? Ezekre a kérdésekre szeretnék választ adni a koronázási ünnepség, vagy delhi darbár bemutatásával.

17    
A nyolc szerencsés jelkép a buddhizmusban: fehér kagyló, lótusz, tankerék, ernyő, végtelen csomó, aranyhalak, győzelmi zászló, kincses korsó.
Dr. Kakas Beáta, docens, Buddhista Főiskola

E nyolc szerencsés jelkép az ókortól napjainkig rendkívül népszerű a buddhista országokban: díszítő-, a Tanra emlékeztető- és szerencsehozó motívumként mind a kolostorokban találkozunk velük, mind a világi mindennapi életben, lakásbelsőkben, akár használati tárgyakon ábrázolva. Az előadás nemcsak a szimbólumok buddhizmusban betöltött jelentéséről, hanem indiai kultúrtörténeti hátteréről is szól, sok-sok képpel.


November

5    
Kulturális iránytű - pillanatok egy indiai cég életéből magyar szemüvegen keresztül
Dávid Krisztina, indológus-üzletasszony

Miért nem tartják magukat az indiaiak a határidőkhöz és mi köze a hinduizmus időfelfogásának ehhez? Mit tesz a karmában való hit az indiaiak munkamoráljával? Mi az a “dzsugár” és miért olyan általános egy indiai vállalat életében, habár teljesen kiborítja a külföldi partnereket? Miért beszélnek az indiai vállalati vezetők a beosztottjaikkal úgy, mintha a fiaik és a lányaik lennének? Mióta hivatalos kommunikációs csatorna a What’s App, és miért utálják annyira az indiai kollégák az e-maileket? Előadásomban ezekre és ezekhez hasonló kérdésekre keresem a választ, miközben a saját személyes tapasztalatomból vett példák által szeretnék bepillantást engedni egy indiai cég általános vezetési stílusába, és a néha vicces, néha abszurd, de leginkább számunkra furcsa és érthetetlen dinamikáiba.

12    
Díválí (Indiában: nov. 14.)
Mi, mindannyian együtt ünnepelünk online!

19    
Hogy készül a bollywoodi zene?
Szivák Júlia, indológus doktorandusz, Birmingham

2017 és 2020 között a bollywoodi zeneipar működéséről írtam a doktori disszertációmat és ez idő alatt többször is lehetőségem volt Indiába utazni és a disszertációm szempontjából fontos énekesekkel, zenei producerekkel, zeneszerzőkkel és zenészekkel interjúkat készíteni. Az előadásomban egyrészt arról fogok mesélni, hogy mi mindent tudtam meg a bollywoodi zeneipar működéséről, másrészt pedig arról, hogy milyen volt terepmunkát végezni Bollywood csillogó kulisszái mögött.

26     
A buddhista filozófusok csodálatos élete az ókori Indiában
Szanyi Szilvia, indológus doktorandusz, Oxford

A filozófusok nem (csak) könyvkukacok, legalábbis az ókori Indiában biztosan nem. Mágikus erővel rendelkeznek, lemerülnek a nágák tengeri palotáiba, őrültnek tettetik magukat, vagy éppen eljövendő buddhákkal társalognak. Előadásomban három buddhista filozófus, Nágárdzsuna, Aszanga és Vaszubandhu legendás életrajzán, valamint műveik egy-egy fontosabb szakaszának elemzésén keresztül bepillantást nyerhetünk az indiai kultúrába és a két legnagyobb mahájána iskola alaptanításaiba.


Október

1
Bódh Gajá Thaiföldön, Thaiföld Bódh Gajában
Jakab Eszter, indológus, Lausanne

Az előadás az indiai Bódh Gajá (a Buddha megvilágosodásának helyszíne) és a Thai buddhista királyság és vallásgyakorlat közti kapcsolatot mutatja be. Fény derül arra, hogyan igyekezett Thaiföld képviselni magát Bódh Gajában a huszadik század közepétől, mit jelképezhet a Mahábódhi-templom tetejét fedő thai arany, vagy miért építhették fel a templom hasonmásait Thaiföld szerte. Szóba kerül az is, miként gondolkoznak a buddhista szöveges hagyományban az ideális uralkodóról és hogy hogyan kapcsolódik mind ez az elmondottakhoz.

8
A regionalizmus születése: Phanísvarnáth Rénu munkássága
Füstös Bence, indológus hallgató (MA hindí)

Az előadás célja a hindí irodalom egyik legjelentősebb írójának, Phaṇīśvarnāth Reṇunak a bemutatása elsősorban elbeszélésein keresztül. Az előadás többek között érinti a szerző által megteremtett, forradalminak számító regionális stílus jellemzőit, Reṇu hatását nemcsak a hindí, hanem a többi indiai irodalomra is, illetve a szerző jelentős műveinek hosszabb-rövidebb ismertetését a legfőbb irodalmi, kulturális és társadalmi sajátosságok kiemelésével.

15    
Irán Indiában, India Iránban - Hogyan látja Iránt egy indológus?
Szabó Eszter Melitta, egyetemi hallgató (MA hindí)

Az előadás voltaképp egy iráni útibeszámoló, amelynek gerincét az iráni és indiai kultúrák közötti hasonlóságok és különbségek adják. Szó lesz többek között az indo-perzsa építészetről, irodalomról, "paradicsomi" parkokról, dél-iráni nők hagyományos nadrágjairól, avagy mindenről, amiről az embernek eszébe juthat India Iránban vagy Indiában Irán.

22    
Ördög úr és a pecsét
Dr. Balogh Dániel, szanszkritológus (Berlin)

A fennmaradt szanszkrit drámairodalomban egyedülálló Mudráráksasza (kissé szabadabb fordításban: Hogyan fogták meg Ördög urat egy pecséttel?) nem a szokásos háremkomédia, hanem történelmi kémtörténet. Titkosügynökök, orgyilkosok, mérgezett lány, szövetség és árulás, kiirtott uralkodóház és naiv barbár herceg, és mindennek hátterében a szálakat mozgató két géniusz: a gyarló, de utolsó leheletéig becsületes Ráksasza, és a könyörtelenül tévedhetetlen Csánakja. És ha ez nem lenne elég, megvizsgáljuk azt is, mit árulhat el a csavaros remekmű India történelméről.


Szeptember

24
Terítéken India
Dr. Sági Péter indológus, ELTE
Az indiai konyhák sokfélesége, képekkel gazdagon tálalva.


Lectures / व्याख्यानमाला 2019-20


A tavaszi félév a koronavírus-járvány miatt sajnis nem folytatódhatott.


Március

5
Egy indiai író: Kipling
Sári László, író, tibetológus

A Nobel-díjas Kipling írói alapélménye India. A világ egyik legismertebb és legnépszerűbb írója Indiában született, itt töltötte gyerekkorát és felnőtt kora legfogékonyabb éveit. Azért kell őt megismerni, mert nélküle nem érthetjük elég jól Nyugat és Kelet többszáz éves küzdelmét, e két kultúra lényegét és különös viszonyát. Kipling felülmúlhatatlan a kétféle szellemiség találkozásának ábrázolásában. Művei csak a legutóbbi időkben váltak magyarul is ismertté.


Február

6         
Egy muszlim kisebbség esete egy iszlám köztársaságban: a pakisztáni iszmailita közösség
Günsberger Dóra, egyetemi tanársegéd, PPKE BTK Nemzetközi Tanulmányok Tanszék

Az iszlám vallás iszmailita ágának követői a világ 25 országában élnek, ezek között az egyik legnagyobb számú közösség Pakisztán nagyvárosaiban és festői északi hegyvidéki területein él. Kik az iszmailiták, és miben térnek el más muszlim közösségektől? Hogyan élik mindennapjaikat a szunnita többségű Pakisztáni Iszlám Köztársaságban? Az előadás célja, hogy bemutassa az iszmailita közösség tagjainak tapasztalatait egy olyan államban, ahol a többség által gyakorolt iszlám vallás az övéktől igencsak eltérő.

13        
Ismerkedés a tablá nyelvével
Chirayu S. Bhole, tabláművész

Az Indiai Kulturális Központ neves és népszerű művésze, tablá oktatója egy bemutató során megismertet az egyik legfontosabb indiai hangszerrel, sajátosságaival és zenei nyelvével.

20        
Ösztöndíjjal Indiában
Kocsis Petra, 3. éves indológus hallgató

Miért kap annyi dicséretet egy hindiül beszélő magyar? Könnyebb nekünk a hindí nyelv kiejtése, mint másoknak? Ezekre a kérdésekre keresem a válaszokat a hindí és magyar nyelv fonetikájának összehasonlításával. Hinditanulás magyar anya-nyelvűként!

27        
Egy magyar művészettörténész professzor Indiában: Tömöry Edith
Dr. Lázár Imre, kulturális diplomata, a delhi Magyar Tájékoztatási és Kulturális Központ volt igazgatója

Dr. Tömöry Edith (1905-1998) azok közé az Indiában élt magyar tudósok közé tartozik, akiről Magyarországon kevesen tudnak, pedig ottani tevékenysége nagyon jelentős volt, munkásságát az indiaiak mind a mai napig nagyra becsülik. Művészettörténetet tanult, abból is doktorált. Ferences rendi missziósnővérként érkezett Madrászba 1948-ban. A Stella Maris College-ban ő alapította meg a Művészeti Tanszéket. Az indiai felsőoktatásban a mai napig az ő hatalmas terjedelmű művészettörténet-könyvéből oktatják a tárgyat, amelynek különlegessége, hogy együtt tárgyalja benne az indiai és a nyugati művészet történetét.


December

5                
Nárí-sakti – hősnők az indiai mitológiában
Sonali Roy, kathak táncosnő

Az előadás felidéz a tánc nyelvezetével is olyan erős jellemű nőket az indiai mitológiában, akik önállóak voltak, bíztak magukban, az eszükben és az erejükben és akik mindenki számára példaképet jelentenek.

12              
Kalandozások az 1990-es években: Bollywood mint a politikai kommunikáció eszköze
Jancsó Dorka, egyetemi hallgató, MA

Bollywood a romantika, a zenés filmek és a giccs fellegvára, ugyanakkor felmerül a kérdés: mi rejlik a csillogás mögött? Az előadásom olyan tényezőkről és regionális kulturális, politikai és vallási mintákról ad számot, amelyek közvetlenül vagy közvetetten játszottak szerepet az 1990-es évek bollywoodi mozijának formálódásában. Csak címszavakban említve a főbb kérdéseket: milyen szerepet játszott a politika a filmiparban? Tekinthetők-e az 1990-es évekbeli romantikus filmek propagandafilmnek? És hogyan is festenek ezek a filmek?


November

7                      
Beszélgetés az első indiai élményekről
Hidas Judit, író és Négyesi Mária, indológus

13                    
Évek óta várt, rendkívüli könyvek bemutatója
Manu törvénykönyve
Bhísam Száhní: Sötétség
Sági Péter: Magyar-hindí szókincstár

Vendégeink: Dr. Sonkoly Gábor, az ELTE BTK dékánja, Prof. Dr. Hamar Imre, az ELTE rektorhelyettese, Őexc.Kumar Tuhin, az Indiai Köztársaság nagykövete, Tanuja Shankar, az Indiai Kulturális Központ igazgatója, Dr. Dezső Csaba indológus, Prof. Dr. Ruzsa Ferenc, indológus, Dr. Sági Péter indológus, Zentai György indológus, sorozatszerkesztő, Dr. Négyesi Mária indológus
Helyszín: ELTE Bölcsészettudományi Kar, Kari Tanácsterem, A ép. fszt.

14                    
Ismerkedés a tablá nyelvével
Chirayu S. Bhole, tabláművész

21
Okostelefonozó párszik és muszlimok: vallásosság és internethasználat a mai Indiában
Szitár Kristóf, indológus

Az előadás részben arra hívja fel a figyelmet, hogy a párszik bár gazdag történeti hagyomány örökösei, a jelenkor aktív szereplői is, akiknek elenyésző figyelmet szentelnek a szakemberek. Az internet- és okostelefonok használata nem csak vallásilag, kulturálisan, de politikailag is meghatározó tényező, amelynek ismertetéséhez mind személyesen Indiában végzett interjúimat, mind az elméleti szakirodalmat, mind popkultúrából vett példákat fel fogom használni. Szó lesz arról, hogy melyek a legfontosabb és legnépszerűbb alkalmazások, ezek hogyan változtatják meg a közösség épülésének dinamikáját, a párszi-kutatások jelenlegi irányvonalairól, a kortárs zoroasztrianizmus főbb új irányzatairól és fejleményeiről. Absztraktabban, a kulturális antropológiai módszerek és a filológia ötvözéséről, a modern 'orientalizmus' praktikus kritikájáról, valamint a múlt újraértelmezésének történetírási jelentőségéről, az új periodizációs és értelmezési rendszerek törékeny--alkalmanként már-már rozoga--elméleti keretrendszeréről, ill. arról, hogy a múltbéli feltámasztott szavak, fogalmak és narratívák újrafelhasználásával miképp lehet mind a történeti tudatosságot, mind a közgondolkodást formálni és alakítani.

28
Falusi istenek és istennők Indiában
Válóczi Róbert, indológus

A hinduizmus mintegy 330 millió istent és istennőt tart számon, amelynek jelentős részét a falvakhoz és városokhoz kapcsolódó helyi istenségek, a grámadévaták teszik ki. Míg a nagy istenek és istennők (Siva, Visnu, Déví) az univerzum ügyeivel vannak elfoglalva, addig a falvak apró-cseprő ügyeit már nem ők, hanem helyi képviselőik felügyelik. Ezeket a helyhez, a falu földjéhez kötött, szeszélyes természetű istenek és istennőket rendszeres ajándékokkal kell kiengesztelni, különben kígyókat, hímlőt, esetleg földrengést szabadítanak a falura. Az előadás során a dél-indiai falusi istennők eredetéről, természetéről és megjelenési formáiról tudhatunk meg többet.


Október

10                    
Főzés és tálalás az ősi Indiában
Dr. Jeney Rita, indológus-régész

Amikor látogatók érkeznek egy régészeti ásatásra, a leggyakrabban elhangzó kérdésük a következő: „És, találtatok valamit?” Az agyagedények, illetve azok töredékei a régészeti ásatások leggyakrabban előkerülő leletei. Mi mindent árulnak el ezek a tárgyak a régészeknek? Hogyan készítették edényeiket India legősibb városaiban, az Indus-civilizáció településein a fazekasmesterek? Mi mindenre volt jó egy agyagedény abban az időben, amikor még nem létezett nylon-zacskó? Milyen ételek készültek a fazekakban, és hogyan lehet rekonstruálni egy 4500 éves receptet?

17                    
Buddhista zarándokhelyek újratöltve: emlékezés és visszatérés a Buddha életének négy legszentebb helyszínére
Jakab Eszter, indológus, MA hallgató, CEU

A buddhizmus négy legszentebb helyszínére ma a világ minden tájáról nagy számban zarándokolnak hívők, hogy tiszteletüket tegyék a Buddha életének legfontosabb állomásainál. Az előadás ennek a hagyománynak a gyökereit és egyes történeti rétegeit fogja feltárni. Kiderül, mit mondott ezekről a helyekről a Buddha, ki építette az első szentélyeket, miről számoltak be évszázadokkal később a kínai utazók, hogyan váltak elhagyatottá, majd később miként sikerült őket újra az élő tradíció központjaivá alakítani. Különös fókuszba kerül az emlékezet és az örökség kérdése, azt vizsgálva, hogy milyen szerepet töltöttek be ezek a zarándokhelyszínek Délkelet-Ázsiában és milyen vizuális és egyéb eszközeit találjuk az emlékezésnek és átörökítésnek.

24          
Banglá Dés egy indológus szemével
Dr. Sági Péter, indológus, ELTE

Sági Péter, az Indológia Tanszék tanársegédje nemrégen járt Banglá Désben. Képekkel gazdagon illusztrált előadásában megosztja velünk élményeit.

31                    
Díválí (Indiában: okt. 27.)
Mi, mindannyian együtt ünnepelünk – hozzatok pár mécsest, egy kis sütit, rágcsát, lesz forró tea!


Szeptember

19                    
A szatí hagyománya
Füstös Bence, indológus hallgató, BA, ELTE

26
Udvari költők és vándor dalnokok az ókori tamil királyok szolgálatában
Ferenczi Roland, doktorandusz, ELTE


Lectures / व्याख्यानमाला 2018-19


Május

2      
Kirándulás Bengálba
Sonali Roy kathak táncos vezetésével

9      
Reinkarnáció az ind és a görög filozófiában
Dr. Aklan Katalin, indológus

16    
Indiai művészet -- miért különleges?
Dr. Renner Zsuzsanna, indológus, művészettörténész

A csütörtöki követségi estéken gyakran esik szó az indiai művészetről különböző nézőpontokból vagy témák szerint megközelítve, így a hallgatóság korántsem járatlan ebben a témában. Mégsem emlékszem, mikor beszéltünk általában az indiai művészetről. Pedig meghatározó sajátosságai valóban egyedivé, minden más művészettől különbözővé teszik. Szinte mindentől eltér, amit művészeti téren a saját kultúránkban ismerünk és tapasztalunk. Ez különlegessé, egzotikussá teszi, de meg is nehezíti a megértését és az élvezetét. Nem is aratott a tőle idegen befogadók részéről osztatlan tetszést a történelem során, finoman szólva sem. Nézzük meg hát egy kicsit közelebbről, melyek ezek a megkülönböztető sajátosságok! Melyek a művek létrehozásának indítékai és gyakorlati körülményei? Építészet-e az indiai építészet, és ha igen, milyen emlékei maradtak ránk és melyek tűntek el nyomtalanul? Milyen építmények esetében beszélhetünk csak megszorításokkal vagy idézőjelesen építészetről? A képzőművészeti alkotások létrejöttét evilági, materiális megfontolások irányítják-e, vagy az általuk megjelenített alakok és történetek, s velük a művek létrehozásának mozgató rugói éppenséggel egészen más logikát tükröznek? Fontos-e mindebben az ember, és ha igen, hogyan, vagy ha nem, miért nem? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresünk választ, s közben azt vesszük észre, hogy indiai civilizáció alapvető szemléleti kérdéseit boncolgatjuk.

23      
Tamilföldi expedícióim feljegyzései és más érdekes történetek
Ferenczi Roland, PhD hallgató

30
Hogyan hallgassunk hindusztáni klasszikus zenét?
Dr. Adity Singh

Néhány szó az előadóról: Dr. Adity Singh teaches Philosophy, Critical Theory, and English to undergraduate and postgraduate students at the Indian Institute of Science Education and Research (IISER), Bhopal. She is currently working on a book on aleatory dialectics.Her research work looks at the formation and transformation of concepts such as freedom, equality, change, and rebellion in contemporary culture and politics. She  favours an interdisciplinary approach, and tries to draw from fields as varied as literature, mathematics, music, and politics. In her spare time, she likes learning languages, both modern and classical; playing the piano and the sitar; and watching films, plays, and operas from around the world.”


Április

4          
A Sáhnáma a mogul-kori Indiában
Szitár Kristóf, indológus, történész

11        
A (buddhista) költészet napja
Dr. Hidas Gergely, indológus

18        
Jóga a mitológiában vagy mitológia a jógában?
Kakas  Beáta, indológus-tibetológus

25        
Ki volt Mahákála? - egy vallástörténeti nyomozás Uddzsajiníben
Száler Péter, doktorandusz, ELTE


Március

7      
Írásrendszerek az ókori Indiában
Dr. Tóth Ibolya, indológus

14    
Hólí
Mi, India-barátok mindannyian

28    
Hindí Divasz – a Hindí Nyelv Napja
Mi, India-barátok mindannyian


Február

7          
India és a magyar életreform mozgalmak a 19-20. század fordulóján
Irtl Melinda, jógaoktató, A Tan Kapuja Buddista Főiskola

14        
A házassági jog Indiában
Dr. Daczi Diána, jogász

21        
India az űrben: út a Marsig és azon túl
Horvai Ferenc, a Nagy Károly Csillagászati Alapítvány elnöke

28        
Hová tűntek a filmzenék?
Jancsó Dorottya, MA hallgató (film), ELTE


December

6                
Mintha a föld emelné a karját, hogy a holdkorongra írja dicsőségét – Jasódharman, az ismeretlen császár
Dr. Balogh Dániel, indológus

13              
Dzsajasrí - egy tamil hercegnő története
Becz Dorottya olvas fel részleteket készülő regényéből


November

8
Díválí
Mi, mindannyin

15
Miért lehetetlen az ind vallástörténet
Dr. Ruzsa Ferenc, indológus-filozófus, ELTE

22
Buddha – Dharma – Szanga: de hogy jön ide a bódhi- szattva? A korai mahájána buddhizmus meghatározó eszméi
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus

29              
"A föld rabjai" – A gyarmatosítás máig tartó hatásai
Dr. Aklan Katalin, indológus


Október

4
India nyelvei és a hindí
Dr. Négyesi Mária, indológus, ELTE

11
Az Amar Csitrakathá és az indiai képregény
Válóczi Róbert, indológus, Hopp Ferenc Kelet- Ázsiai Múzeum

18
Brit oszlopok az állam épületében: az indiai közigazgatás
Dr. Daczi Diána, jogász

25
Régészeti szenzáció a 20. században: Az Indus-civilizáció felfedezésének története
Jeney Rita, régész-indológus


Szeptember

20
A XI. Hindí Világkonferencia Mauritius szigetén
Dr. Sági Péter indológus, ELTE

27
Bajrangi bűnös vagy ártatlan? A Bajrangi Bhaijan című film egy jogász szemével
Dr. Nemes Szilvia, jogász


Lectures / व्याख्यानमाला 2017-18


Május

3
Az első 24 óra Indiában — indológus szemmel
Jakab Eszter, Surányi Emőke indológus hallgatók

10
Az indiai bódhiszattvák ékszereinek  eredete és szimbolikája
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus

17
Egy kutató Pondicherryben
Aklan Katalin, indológus doktorandusz, CEU

24
Az útleírás Indiában – Agjéj és Nirmal Varmá nyomában
Prajczer Lilla, indológus hallgató (MA)

31
Istennő, istennő... de MELYIK?
Somogyi Eszter, indológus


Április

5
Ismerkedés indiai nyelveivel: தமிழ் Egy órában a tamil nyelvről
Ferenczi Roland, doktorandusz, ELTE

12
Lord Mayo „balvégzetű” útja Port Blairbe. Egy indiai alkirály meggyilkolása és a brit sajtó
Kovács Márta, történész

19
A kucsipurí táncdráma
Tóth Gabriella Garima, táncművész

26
Magyarországi élményeim
Dr. Dileep Shakya, vendégprofesszor, ELTE


Március

1          
Hólí
Mi, mindannyian

8          
Valami kölcsön, valami új: az indiai alkotmány
Dr. Daczi Diána, jogász

22        
Hindí Divasz
Mi, mindannyian

29        
Buddhista amulettek Indiából
Dr. Hidas Gergely


Február

1          
Az édes dal földjén -- Gudzsarát
Dr. Sági Péter, indológus

8          
Ismerkedés az urdú nyelvvel
Szitár Kristóf, történész-indológus

15        
Indiai hangszerek: A tablá nyelve
Pandit Rádzsés Gangání, tablá-művész

22        
Legújabb kalandozásokról
Dr. Balogh Dániel, indológus


December

7          
Istenek és istennők az ókori Dél- Indiában
Ferenczi Roland, PhD hallgató

14        
Buddhista történetek Buddha nélkül. A Szánycsí sztúpa művészete
Dr. Renner Zsuzsanna indológus, művészettörténész


November

2
Kőbe vésett történelem: Asóka király szikla- és oszlopfeliratai
Tóth Ibolya, indológus, PhD-hallgató, ELTE

9
Úton a Selyemúthoz: Stein Aurél régészeti kutatásai Gandhárában
Jeney Rita, indológus, PhD-hallgató, ELTE

16
A szív attól még indiai - Indiai diaszórák és a popzene
Szivák Júlia, indológus, PhD-hallgató, Birmingham University

23
Indiából tudósítottam
Farkas József György, újságíró

30
Barangolás az indiai öröklési jog labirintusában
Nemes Szilvia, jogász, klasszika-filológus


Október

5
Magyarországi éveim
Beszélgetés Asghar Wajahat íróval készülő új könyvéről

Vendégünk Indiából érkezik, de nem ismeretlen a magyar indológusok és az India-barátok előtt. 1992 és 1997 között az ELTE Indoeurópai Nyelvtudományi Tanszékének a vendégprofesszora volt, ahol hindí nyelvet és irodalmat tanított. A mai hindí irodalom egyik legjelentősebb alkotója. "Aki nem látta Láhaurt, az meg sem született " című színdarabja számos országban aratott sikert. Jelenleg hazánkról ír könyvet, ennek kapcsán látogat Budapestre, s kerülhet sor erre a programra is.

12
Díválí-élmények Indiából
Sági Péter, indológus, PhD-hallgató, Wardha, India
és mi, mindannyian

26
Látogatás a nagyköveti rezidencián
Madam Kavita Chhabra


Szeptember

21
Pokolfajzatok - Naraka-legenda Asszámban
Száler Péter, indológus, PhD-hallgató, ELTE


Lectures / व्याख्यानमाला 2016-17


Június

1                
Pránájáma a "LÉLEK-ZET" tudománya. Előadás és gyakorlás
Földiné Irtl Melinda, buddhista és jóga tanító MA,Msc (Tan Kapuja Buddhista Főiskola Bp., SVYASA, India), ELTE PPK Nevelés Tudomány Pedagógia Történet doktorandusz.


Május

5
Megmártózásom Bengál zenéjében - útibeszámoó és dokumentumfilm-premier
Burns Katalin, énekes

11
Bevezetés az asztrológiába
Csordás Domonkos, indológus hallgató

18
Devocionális melódiáktól a kortárs szúfí rockzenéig:
avagy az összefonódott indo-perzsa zenei és irodalmi hagyományok madártávlatból
Szitár Kristóf, történész

25
Namaszté, India!
Lázár Ádám újságíró és Oláh Szilvia fotós Indiáról


Április

8
Észak-indiai templomok - a nágara stílus kialakulása
Jakab Eszter, indológus hallgató

13
Anyaszerepek a bollywoodi filmekben
Jancsó Dorka, indológus hallgató

20
A Gupta-kor elfelejtett nyomai - beszámoló egy málvái utazásról
Dr. Balogh Dániel, indológus

27
India Anya és a nemzet istennői
Válóczi Róbert, indológus, muzeológus, Hopp Ferenc Múzeum


Március

2      
Mary Winchester megmentése. Az 1871-1872-es Lushai-expedíció
Kovács Márta, történész, doktorandusz

9      
Köszönet Indiának – a szüleim és a magam életéért
Dr. Ungár Anna, főorvos

16      
Hólí
Mi, mindannyian

23      
Buddhista szentek, az arhatok, Indiától Japánig, különös tekintettel vizuális ábrázolásaikra
Dr. hab. Mecsi Beatrix

30      
Rigvéda – kinek a tudása?
Dr. Ittzés Máté, egyetemi adjunktus, ELTE


Február

2      
Ünnepek és rituálék a ladakhi kultúrában
S. Varga Ilona, fotogáfus

9      
Meditáció — filozófiai vizsgálódás
Bhavya Sharma, MA hallgató (filozófia), CEU

16    
Indiai királyi jelképek használata a buddhizmusban
Dr. Kakas Beáta, tibetológus-indológus

23    
Miben hasonlít és miben különbözik az indiai és magyar elemi oktatás?
Kanchan Bhardwaj, tanítónő


December

1
"Hajón érkeztünk, viharokkal és hullámokkal dacolva..." A dél-indiai zsidóság rövid története az ókortól napjainkig
Ferenczi Roland, indológus doktorandusz, ELTE

8
Képek Hátsó-Indiából
Dr. Hidas Gergely, indológus

15
"Tégy szolgálóddá, hegyettartó gyermek, tégy szolgálóddá!" A Krisna-bhakti bemutatása Szúrdász és Mírá Báí verseivel
Prajczer Lilla, indológus hallgató, MA


November

3                
Mindennapi élet Indiában: az ökrösszekértől a repülőgépig
Dr. Dileep Shakya, ELTE vendégprofesszor

10              
Nemzet és mozi - a hindí filmek szerepe az indiai nemzettudat építésében
Szivák Júlia, indológus

17              
Sej-haj fonóba sok a lány valóba. Szanszkrit versformák
Dr. Balogh Dániel, indológus 

24              
Rāvaṇa és Kārtavīrya, avagy a tízfejű szörnyeteg és az ezerkarú rém csatája
Száler Péter, indológus, doktorandusz


Október

6                
Indiai vonatkozású perzsa kéziratok az MTK  Könyvtára Keleti Gyűjteményében

Dr. hab. Péri Benedek, turkológus, ELTE

13              
Egy pecsételő azonosítása: az Indus-völgyi proto-Siva ábrázolás
Dr. hab. Ruzsa Ferenc, indológus, ELTE

20              
Kathak –  a beszélő tánc
Saumya Shukla, kathak táncosnő, vendégtanár az IKK-ban

27              
Díválí
Mi, mindannyian


Szeptember

29              
Vegetarianizmus az ókori Görögországban és Indiában
Dr. Gaál Balázs, indológus, görög filológus


Lectures / व्याख्यानमाला 2015-16


Június

2           
Madhja Pradés kultúrája: művészet, irodalom és utazás
Dr. Dileep Shakya, hindí vendégprofesszor, ELTE


Május

5
India történelme két pillantásra – a harmadik pillantás
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus

12
A görög-ind tengeri kereskedelem (i.sz. I-V.. század), különös tekintettel a régészeti leletekre
Aklan Katalin, indológus CEU

19
Esküvő Tamilföldön – a magyar menyasszony beszámolója
Samu Tímea, 3. éves indológus hallgató, ELTE

26
Fejedelem a bíróság előtt (A barodai fejedelem és Sir Robert Phayre viszálya)
Kovács Márta, doktorandusz, KLTE


Április

7
Magyar utazók Indiában: Baktay Ervin
Válóczi Róbert, indológus, doktorandusz

14
Élet és halál az Indus-völgyben: település és temető feltárás Rákhígarhí lelőhelyen 2014-2016
Jeney Rita, régész, indológus

21
A modern indiai művészet születése: a hagyományok szerepe
Madam Kavita Chhabra

28
Bhakti: istenszeretet szóban és írásban
Dr. Bangha Imre, indológus, Oxfordi Egyetem


Március

3                
A Delhi szultanátus és a Nagymogul birodalom kora – az indiai iszlám dióhéjban.
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus

10              
Mentsükmeg a világot! – Táncos mítoszok Indiából
Somogyi Eszter, indológus

17              
Örmények Indiában
Zsigmond Benedek, armenológus

24              
Hólí – a tavasz ünnepe
A magunk örömére, magunknak; az enni- és innivalót összedobjuk!

31              
Hindí Divasz – A hindí nyelv napja
Ünnepi program a magunk örömére


Február

4            
India történelme két pillantásra: 
Egy: Az Indus-völgyi kultúrától a Delhi Szultanátus bukásáig (i. e. kb. 3000 – i. sz. 1526)
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus

11          
Önismeret az indiai filozófiában
Puja Ghosh, CEU

18          
Egy görög követ az ókori Indiában
Prof. Dr. Wojtilla Gyula, indológus

25          
Naptár és időszámítás a történelmi Indiában
Dr. Balogh Dániel, indológus


December

3                
A kolam hétköznapi művészete. Hogyan csalogassuk be a jó dolgokat az otthonunkba tamil módra?
Samu Tímea, BA 3. éves indológus hallgató

10              
Tér és idő az indiai elbeszélő ábrázolásokon
Dr. Renner Zsuzsanna, művészettörténész, indológus

17              
Fényképezés Indiában – India a külföldi és a helyi fotósok szemével
Tomasz Fedor, indológus hallgató (MA), Varsói Egyetem


November

5
Üljünk be az Ind Olvasósarokba!
A Magyar-Indiai Baráti Társasággal közös rendezvény: a MIBT bemutatja új honlapját és az Ind Olvasósarkot.
Harag Anita, Szanyi Szilvia, a honlap készítői; Greskovits Endre, műfordító, Dr. Dezső Csaba, Dr. Négyesi Mária, indológusok

12
Díválí – a fények ünnepe
Mi, mindannyian, közösen

19
Ecset és toll – Sass Brunner Erzsébet és Brunner Erzsébet írásos hagyatéka
Dr. Lázár Imre, főtanácsadó, EMMI

26                  
Időutazás a bollywoodi filmzenék világában
Szivák Júlia, indológus hallgató (MA)


Október

1
A programsorozat ünnepélyes megnyitása
Őexc. Rahul Chhabra, az Indiai Köztársaság nagykövete
Beszámoló a bhópáli X. Hindí Világtalálkozóról
Dr. Négyesi Mária, indológus, ELTE

8
Munka és utazás a kultúra jegyében Indiában
Kovács Tibor, a Delhi Magyar Kulturális és Tájékoztató Intézet igazgatója (2011- 2015)

15
A Malabár-part kalózai az indo-római kereskedelem idején
Ferenczi Roland, indológus hallgató

22
„A kávéról valóságos puránát lehetne írni” (A. K. Chettiyar)-- A kávé Tamilföldön
Somogyi Eszter indológus

29
Hopp Ferenc és India
Válóczi Róbert, indológus, PhD-hallgató, ELTE


Lectures / व्याख्यानमाला 2014-15


Június

4
Ájurvéda
?


Május


Gém over – Állati emberi játszmák a páli dzsátakákban
Körtvélyesi Tibor, indológus

14
Ahány ház, annyi szokás(jog)
Dr. Daczi Diána, jogász

21
Régészeti kutatások Indiában – egy tanulmányút beszámolója
Jeney Rita, régész-indológus

28
Hagyomány és modernizáció Ladakhban
Dr. Kiss-Csapó Gergő, kutató geográfus, tanár


Április

2                
Bertie Indiában: Albert Edward, walesi herceg 1875-ös indiai utazása
Kovács Márta, történész doktorandusz

9                
Kumárí: Nepál élő istennője
Dr. Alaka Chudal, indológus, Bécsi Egyetem

16                
India hősei – katonák, akik az életüket adták Indiáért
Varga Csaba, hadtörténész

23              
Mahárádzsa Randzsít Szingh és a láhóri királyság
Dr. Radnóti Alice, történész

30              
Párszik, zoroasztriánusok Perzsia és India között - egy vallási közösség múltja és jelene
Sárközy Mikós, iranista, Károli Gáspár Református Egyetem


Március

5                
Hólí ! Jön a tavasz!
Mi, mindannyian

12              
Az "Ellen-Gítá" –  Balaráma zarándoklata
Száler Péter, indológus hallgató (MA)

19              
Harsavardhana, egy király portréja
Prof. Dr. Wojtilla Gyula, indológus

26              
A madhubani festészet
Dr. Renner Zsuzsa, művészettörténész-indológus


Február

5                    
Csánakja bosszúja, avagy mesék királyokról és miniszterekről
Balogh Dániel, indológus, PhD hallgató

12                    
Politikusnők Dél-Ázsiában
Szivák Júlia, MA indológus hallgató

19                    
Fesztivál a Nagák földjén (sok képpel)
Lázár Ádám, újságíró

26                    
India szerepe a világgazdaságban és a BRICS-országok között
(The role of India in the global economy and among the BRICS countries)
Király Péter, indológus


December

4                
Fogadalmak, ünnepek Indiában
Dr. Rama Yadav, ELTE

11              
Egy klasszikus hindí dráma – Móhan Rákés: Az esős évszak egy napja
Dr. Sanjay Kumar, CEU

18              
"Önkéntesek a felhők felett - kultúramentés, iskolaépítés magyar önkéntesekkel a Himalájában"
előadás és kiállítás-megnyitó
Irimiás Balázs, építész, a Csoma szobája Alapítvány projektvezetője


November

?


Október

2
Mahátmá Gándhí tanítása elméletben és gyakorlatban
Aklan Katalin, indológus, doktorandusz (CEU)

9
Buddhista építészet Indiában
Szanyi Szilvia, indológus hallgató

16
Indiai mozaikok a geográfus szemével
Dr. Kubassek János, a Földrajzi Múzeum igazgatója

22
Díválí – a fények ünnepe
Mi, mindannyian, közösen

30
Emberáldozat?
Dr. Ruzsa Ferenc, indológus-filozófus, ELTE


Szeptember

?


Lectures / व्याख्यानमाला 2013-14


Május

8                    
Párhuzamok az indiai és a görög mitológiában
Aklan Katalin, doktorandusz, CEU

15                    
Benáresz jelentősége a 2014-es választási harcban
Dr. Tej Pratap Singh, Benáreszi Hindu Egyetem

22          
Tagore szobrának a leleplezése,
emlékünnepély és kulturális program, állófogadás 17.30-kor. 
Ezt a Tagore szobrot egy kicsit mi kapjuk, nem csak az ELTE, hiszen a mi 217-es termünk előtt lesz a mellszobor felállítva, Csoma mellett. A program során egy érdekes dokumentumfilmet is láthatunk Tagore-ról.

29                    
India és Pakisztán felosztása az irodalom tükrében
Szivák Júlia, indológus hallgató


Április

3
Az urdú nyelv szerepe az indiai szubkontinensen
Szitár Kristóf, indológus hallgató

10 
Új könyv! A “Buddhizmus” c. kötet
Bethlenfalvy Géza, Hidas Gergely, Szilágyi Zsolt 

17 
Rákhígarhi: Ásatás és örökségvédelem India legnagyobb Indus-völgyi lelőhelyén
Jeney Rita, régész-indológus

24
Miskétől Colombóig a Buddha nyomában
Novák Tibor, szobrász


Március

6                
"Mit adtak nekünk a rómaiak?"
Ferenczi Roland, indológus hallgató

13              
A magyar-indiai kapcsolatok dinamikája 
Pompos Ágnes, referens Külügyminisztérium

21              
Hólí
Mi, mindannyian, enni- innivalót hozzatok!

28              
Repülő járművek az ókori Indiában?
Balogh Dániel, indológus


Február

?


December

5                      
Mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? A buddhizmus és a hinduizmus viszonyáról
Dr. Ruzsa Ferenc, egyetemi docens, ELTE

12                    
A szárí
Dr. Rama Yadav, hindí vendégtanár, ELTE


November

7
Díválí
Mi, mindannyian

14                    
Indiai erotikus novellák - könyvbemutató
Greskovits Endre, műfordító és Balogh Dániel, indológus
A kötetet kedvezményes áron meg lehet majd vásárolni.

21                    
Indian Administrative Service – az indiai közigazgatás szervezete
Umesh Kumar, az Indiai Kulturális Központ igazgatója
J. N. Majhi, az Indiai Nagykövetség első titkára

28
?


Október

3                      
A tánc és a zene szerepe a bollywoodi filmekben
Szász Orsolya, antropológus

10                    
Az Indus-völgy mesterei: fazekasság évezredekkel ezelőtt
Jeney Rita, indológus-régész

17                    
A hindu pokol
Péntek Tímea, indológus hallgató

24                    
Élő és élettelen szereplők a klasszikus indiai színház színpadán
Válóczi Róbert, indológus, PhD-hallgató

31                    
A kereszténység hatása egy kis észak-kelet indiai törzsi közösség kultúrájára
Papp Jácinta


Szeptember

26
Ismeretlen magyar utazók, tudósok Indiában
Dr. Lázár Imre, főosztályvezető, Emberi Erőforrások Minisztériuma


Lectures / व्याख्यानमाला 2012-13


Május

2                      
Visnu Kalki avatárája
Száler Péter, indológus hallgató

9                      
A mai India vallási felekezetei
Király Péter, indológus hallgató

16                    
Bhárat Mátá - A világ negyedik legveszélyesebb országa a nők számára?
Dávid Krisztina, indológus

23                    
Vegetarianizmus és nem-ártás az ókori Indiában
Gaál Balázs, PhD hallgató

30                    
A sakk ókori gyökerei: szövegforrások, tárgyi bizonyítékok, elméletek
Tóth Ibolya, indológus hallgató


Április

4                      
Selva Raja Yesudian
Veszprémi Krisztina

11                    
A hindí irodalom kezdetei
Dr. Bangha Imre, Oxfordi Egyetem

18                    
A jóga és a tudatosság szerepe a testi és lelki egészségben
Dr. Rashmi Shankar, klinikai pszichológus

25                    
Bhaktabhiksu megjelenik: Baktay Ervin hagyatéka
Dr. Kelényi Béla, Hopp Ferenc Múzeum


Március

7                      
Szanszkrit olvasótábor Kambodzsában
Péntek Timea, Száler Péter, Süle Barbara, Szabó Anna, indológus hallgatók

14                    
A hindí nyelv napja – Hindí Divasz
Mi, mindannyian

21                    
Kalandozások India észak-keleti tájain
Sági Péter, indológus

28                    
Hólí
Mi, mindannyian, finom falatokat lehet hozni!


Február

?


December

6                
Hölgyek a mogul udvarban
Harag Anita, indológus hallgató

13              
Rendek és kasztok
Ruzsa Ferenc, indológus-filozófus, ELTE


November

8                      
A hindu templom
Dr. Renner Zsuzsanna, művészettörténész, indológus

15                    
Díválí
Mi, mindannyian

22                    
Az élet rejtélyei
Őexc. Gauri Shankar Gupta, az Indiai Köztársaság nagykövete

29                    
A kocka el van vetve – a kockajáték Indiában
Száler Péter, indológus hallgató


Október

4
Az indiai öltözködés története és a szárí
Arghavan Sekhari, iráni divattervező

11
?

18
?

25
?


Lectures / व्याख्यानमाला 2011-12


Június

7      
Könyvbemutató: Ókori indiai történeti szöveggyűjtemény (JATE Press, Szeged 2012. 174. p.)
Dr. Wojtilla Gyula professzorral beszélget a kötetről Dr. Hidas Gergely és Zentai György

14    
Földön, víz(b)en, levegőben Indiában
Dr. Wilhelm Zoltán, geográfus, Pécsi Egyetem


Május

3    
Képek Srí Lankáról
Dr. Hidas Gergely, indológus

10    
India harcosai és a családjuk
Varga Csaba

17    
Brit építészet Indiában: A forma rejtett nyelve
Ashish Nangia

24    
Abdul Rahím Khánkháná, a hindu és a muszlim kultúrát összekapcsoló költő
Dr. Vijaya Sati, vendégprofesszor, ELTE

31    
A hindu-buddhista kultúra nyomai Szumátrán és Jáván
Kósa Gábor, vallástörténész, sinológus


Április

5          
A hatalom gyémántja: a Kohinúr
Radnóti Alice, történész

12        
A hindí dialektusai és a kharí bólí nemzetközi megjelenése a hindíben
Dr. Navin Chandra Lohani, a Lausanne-i Egyetem vendégprofesszora

19        
A görög-ind kapcsolat az ókorban
Aklan Katalin, PhD hallgató

26        
Vadkan-kaland Közép-Indiában
Renner Zsuzsa, indológus-művészettörténész


Március

1          
Hindí Divasz – A hindí nyelv napja
Mi magunk, táncok, versek, színielőadás, tea és némi finomságok

8          
Hólí
Mi, mindannyian: finomságokat hozzatok!

22    
Teveháton Indiában: Stein Aurél indiai régészeti felfedezései
Jeney Rita, régész, indológus

29    
Germanus Gyula és a Kelet világa
Dr. Kubassek János, A Földrajzi Múzeum igazgatója


Február

16        
Kavválí – az indiai klasszikus zene és a perzsa zene gyermeke
Tóth Szabolcs, szitárművész

23        
Indológiai rejtvényfejtés: birtoklevelek bronztáblákon
Balogh Dániel, indológus


December

1      
Kalaripajattu – az ősi indiai harcművészet
Vásárhelyi Rita

8      
A színpadi tér fogalma a Nátjasásztrában
Sanjay Kumar, CEU

15    
India nagyhatalmi ambíciói az új évezredben
Dr. Csicsmann László, Corvinus Egyetem


November

3
Mára, a sátáni kísértő megtérése a buddhista irodalomban
Körtvélyesi Tibor, indológus

10
Kumáún
Dr. Harish Sati

17
Sokkoló megtérés
Dr. Kiss Csaba

25
Önlefejezés
Dr. Dezső Csaba, indológus


Október

6          
Szanszkritológusok nyári tábora Jáván – képes útibeszámoló
Balogh Dániel, indológus

13        
Móhan Rákés, a novellaíró
Sági Péter, indológia szakos hallgató (MA)

20        
Ladakhi képek – Kőrösi Csoma Sándor nyomában
Zentai György, indológus

27        
Díválí
Mi, mindannyian


Szeptember

29
Mírá báí költőnő
Dr. Vijaya Sati, vendégprofesszor, ELTE


Lectures / व्याख्यानमाला 2010-11


Június

7      
Könyvbemutató: Ókori indiai történeti szöveggyűjtemény (JATE Press, Szeged 2012. 174. p.)
Dr. Wojtilla Gyula professzorral beszélget a kötetről Dr. Hidas Gergely és Zentai György

14    
Földön, víz(b)en, levegőben Indiában
Dr. Wilhelm Zoltán, geográfus, Pécsi Egyetem


Május

3    
Képek Srí Lankáról
Dr. Hidas Gergely, indológus

10    
India harcosai és a családjuk
Varga Csaba

17    
Brit építészet Indiában: A forma rejtett nyelve
Ashish Nangia

24    
Abdul Rahím Khánkháná, a hindu és a muszlim kultúrát összekapcsoló költő
Dr. Vijaya Sati, vendégprofesszor, ELTE

31    
A hindu-buddhista kultúra nyomai Szumátrán és Jáván
Kósa Gábor, vallástörténész, sinológus


Április

5          
A hatalom gyémántja: a Kohinúr
Radnóti Alice, történész

12        
A hindí dialektusai és a kharí bólí nemzetközi megjelenése a hindíben
Dr. Navin Chandra Lohani, a Lausanne-i Egyetem vendégprofesszora

19        
A görög-ind kapcsolat az ókorban
Aklan Katalin, PhD hallgató

26        
Vadkan-kaland Közép-Indiában
Renner Zsuzsa, indológus-művészettörténész


Március

1          
Hindí Divasz – A hindí nyelv napja
Mi magunk, táncok, versek, színielőadás, tea és némi finomságok

8          
Hólí
Mi, mindannyian: finomságokat hozzatok!

22    
Teveháton Indiában: Stein Aurél indiai régészeti felfedezései
Jeney Rita, régész, indológus

29    
Germanus Gyula és a Kelet világa
Dr. Kubassek János, A Földrajzi Múzeum igazgatója


Február

16        
Kavválí – az indiai klasszikus zene és a perzsa zene gyermeke
Tóth Szabolcs, szitárművész

23        
Indológiai rejtvényfejtés: birtoklevelek bronztáblákon
Balogh Dániel, indológus


December

1      
Kalaripajattu – az ősi indiai harcművészet
Vásárhelyi Rita

8      
A színpadi tér fogalma a Nátjasásztrában
Sanjay Kumar, CEU

15    
India nagyhatalmi ambíciói az új évezredben
Dr. Csicsmann László, Corvinus Egyetem


November

3
Mára, a sátáni kísértő megtérése a buddhista irodalomban
Körtvélyesi Tibor, indológus

10
Kumáún
Dr. Harish Sati

17
Sokkoló megtérés
Dr. Kiss Csaba

25
Önlefejezés
Dr. Dezső Csaba, indológus


Október

6          
Szanszkritológusok nyári tábora Jáván – képes útibeszámoló
Balogh Dániel, indológus

13        
Móhan Rákés, a novellaíró
Sági Péter, indológia szakos hallgató (MA)

20        
Ladakhi képek – Kőrösi Csoma Sándor nyomában
Zentai György, indológus

27        
Díválí
Mi, mindannyian


Szeptember

29
Mírá báí költőnő
Dr. Vijaya Sati, vendégprofesszor, ELTE