Tanfolyamok
Csütörtöki India
Ismeretterjesztő eladások és ingyenes hindí nyelvtanfolyam
Indiai Nagykövetség támogatásával, Négyesi Mária tanárnő fáradhatatlan szervezésében 1992. január óta a tanév minden csütörtökjén folyamatosan zajlanak a nem egyetemisták számára szervezett kezdő és haladó hindíórák, illetve ezek között azok az ismeretterjesztő előadások, ahol az érdeklődők ingyenesen szerezhetnek tudást számos érdekes kérdésről az indológusközösség, valamint az Indiában munkálkodó magyar s a hazánkba érkező indiai értelmiség tagjaitól.
Ismeretterjesztő előadás: csütörtök 18:00
Kezdő hindí órák: csütörtök 17:00
Középhaladó hindí órák: csütörtök 19:00
Haladó hindí órák: kedd 18:00
A csütörtöki alkalmak helyszíne
online:
https://us06web.zoom.us/j/8204
jeles alkalmakkor:
Amrita Sher-Gil Indiai Kulturális Központ, az Indiai Nagykövetség szomszédságában
1025 Budapest Búzavirág utca 14.
Előadások 2022/2023
Szeptember
15
Bollywood - Ipar a csillogás mögött
Jancsó Dorottya, indológus, filmesztéta
Hosszú filmek, színes ruhák, csillogó ékszerek, végtelen romantika és indokolatlan táncjelenetek. Ezek a sztereotípiák azok, amelyek a bollywoodi filmek említésére a nyugati közönség eszébe juthatnak. De ha foglalkoztatott már, hogy mi rejlik a csillogás mögött, vagy érdekel, hogy milyen kulturális, társadalmi vagy épp gazdasági okok állnak a világ legtöbb filmjét kitermelő filmipar sikerének hátterében, látogass el csütörtöki előadásunkra és merüljünk el együtt a hindi filmek világában!
22
Ájurvéda és önismeret
Plutzer Orsolya, jógaoktató
Az Ájurvéda szerint bizonyos minőségek dominanciájával születünk, egyes minőségek állandóak, mások, például a mentális minőségek változhatnak. Ezek a minőségek meghatározzák az erősségeinket és negatív tendenciáinkat, sőt az egyensúlytalanságokra, ezzel együtt bizonyos betegségekre való hajlamot is, és megmutatják, miben érdemes kiteljesednünk az életünk során.
Saját domináns minőségeink felfedezésével egyfajta használati utasítást kaphatunk saját magunkhoz és segítséget, hogy helyére tegyük a magunkról alkotott képet.
Az előadás során az elemekkel, dósákkal és az általuk meghatározott minőségekkel és azok személyiség alkotó szerepével foglalkozunk.
29
India tagállamai és közigazgatása madártávlatból
Dr. Sági Péter, indológus, ELTE
Több ezer kilométer távolából néha elfeledkezünk arról, India egy ország, ám kulturális tekintetben még sokszor, akár harmincszor annyi! Most arról tudhatunk meg többet, hogyan alakult a függetlenség óta eltelt évtizedekben a turisták körében ismert s kevésbé ismert tájegységek beosztása, és hogyan működik együtt a tagállami és szövetségi adminisztráció.
Előadások 2021/2022
Május
5
Látogatás a dél-indiai Kucsílapuramba, a színészek falujába -
Kúcsipúdí táncművészeti tradíciók
Tóth Gabriella Garimá kúcsipúdí táncos
A Kúcsipúdí táncdráma története — Sziddhéndra Jógi legendája és a Szatjabhámá kultusz — A Kúcsipúdí tánc, mint a Bhakti Jóga dinamikus formája: hogyan vezet megszabaduláshoz az isten iránti szeretetteljes felajánlás a költészet, zene és tánc eszközeivel? — A Kúcsipúdí tánc múltja és jelene, csoportos kompozíciók és a szólóforma jelentősége
12
Ladakh vadregényes tájain
Dr. Sági Péter, indológus, ELTE
Közkívánatra ezen a héten Ladakhba kalauzol el bennünket az előadó, személyes élmény beszámolót tartva nagyon sok képpel.
19
Almeida Faria: A világ suttogása (útiesszé) — egy készülő kötetről
Lukács Laura műfordító
Ez a könyv egy 2006-os, tehát modern kori utazás krónikája, de egyben elmélkedés is India portugál gyarmatosításának történetéről. Az utazás Bombayben (Mumbaí) kezdődik, Goában folytatódik, Kócsínban (Koccsi) ér véget, és nagy súllyal szerepelnek benne portugálok által épített templomok, erődök, épületek – és ezek sorsa; az indiai kereszténység eredete és alakulása; az egymást követő gyarmatosítók okos és kevésbé okos politikája, viszonya a helybéliek kultúrájához.
A portugálok kevesebb nyomot hagytak maguk után, mint az angolok, de 1) ők „fedezték fel” Európa számára Indiát (Vasco da Gama), és 2) ami őket illeti, India a mai napig is valamiféle elérhetetlenül gazdag, csodálatos és misztikus föld, ahová leginkább lélekben szeretnének megérkezni – egyszóval, jelkép.
26
India űrkutatása
Horvai Ferenc, űrkutató-csillagász, a Nagy Károly Csillagászati Alapítvány elnöke
India nagy ország, de az sokakat meglephet, hogy az űrkutatás porondján is előkelő helyen állnak. Azon túl, hogy saját műholdas navigációs rendszerrel és saját földmegfigyelő műholdakkal, küldtek már űrszondát a Holdhoz és a Marshoz is, előbbihez többet is. Az iparra épülő indiai űrtevékenység a következő nagy kihívás előtt áll, mert bár a Covid miatt késedelmet szenvedett, hamarosan Föld körüli pályára állíthatják az első indiai űrhajót.
Április
7
Az indiai street art nyomában
Dávid Krisztina, indológus
2012. Mumbáí. A mahárástrai rendőrség háborút hirdetett a mumbáí-i éjszakai élet ellen. Véres harc volt ez, melyet minden éjjel megvívott a hokiütőkkel felszerelkezett mumbáí-i rendőrség a város szórakozóhelyein. A rendőri túlkapások szülte társadalmi elégedetlenség egy új médiumnak adott életet. Indiában megjelent a street art. Rendszerellenes anti-művészet volt, mely átlépve a művészet hivatalos kereteit képessé vált tömegeket megszólítani.
Azóta eltelt 20 év, a street art egybefonódott az indiai metropoliszok mindennapjaival. India indiaizálta: a forma maradt, a tartalom változott. Előadásomban az indiai street art elmúlt 20 évének jelentős pontjait járjuk végig; egyfajta séta ez az indiai metropoliszokban kicsit más szemmel.
14
Egy eurázsiai mém furcsa története
Dr. Szántó Péter Dániel, indológus-tibetológus
Ugyan mi lehet az a vászon, amit tűz meg nem éget, ami ugyanakkor egy állat (talán egér, talán őz), de néhol valamiféle kő is? Hogyan lehetséges az, hogy egy apró szanszkrit szót keresvén be kell járnunk szinte egész Eurázsiát az ókortól a középkoron át a kora újkorig, hogy kiderüljön (meglepő) jelentése? A vászon, az állat, és a kő ugyanis egy és ugyanaz... Az előadásban minden kérdésre választ kapunk.
21
Az indiai klasszikus zene
Tóth Szabolcs, szitárművész
Az indiai klasszikus zenét - az indiaiak hite szerint - az istenek adták az embereknek: A rágák, vagyis az előadási rendszerek annyira komplexek, hogy a hagyomány élőlényként beszél róluk. Ez a zenei hagyomány olyan régi, hogy legendák szólnak a kezdetéről. Ezekről a kezdetekről és az indiai klasszikus zene történetén keresztül az előadási rendszerrel is megismerkedünk majd. http://tothszabi.hu
28
Kal karpanai — A mágikus kő
Márkus Péter, szobrász
Az előadás, Márkus Péter szobrászművész 2022-ben, Tamil Náduban tett utazása alapján, slideshow segítségével ízelítőt ad a Dél Indiai gránit faragás régmúltjából és jelenéből.
Március
3
Krisna és Kansza
Dr. Száler Péter, indológus
Krisna és Kansza küzdelme az ind mondavilág egyik legismertebb konfliktusa. A gonoszt megtestesítő Kansza bukását az idők során a Krisnát középpontba állító vallási hagyományok gyakran egymástól egészen eltérő módon értelmezték. Az előadásomban a történet feltételezhetően legrégebbi, Harivansában található változatát alapul véve törekszem bemutatni, hogy hogyan változott a mítosz recepciója, illetve választ találni arra, hogy vajon elnyeri-e a rossz a méltó büntetését az ind mitológiában.
10
Kolkata - City of Joy
Parmar-Bakos Bettina, kulturális antropológus
Kalkutta a turisták által kevésbé látogatott része Indiának. Kevesen fordulnak meg a nyugat-bengáli fővárosban, s még kevesebben élnek ott éveken át.
Az előadás során egy három éve kint élő kulturális antropológus szemén keresztül ismerhetjük meg a kalkuttai hétköznapokat. Szó lesz a bengáliakról alkotott sztereotípiákról, a hindu-muszlim helyzetről, politikai aktivitásról. Majd beszélgetünk a "Púdzsók" (ünnepek) fontosságáról, az ételek élvezetéről, a városban rejlő lehetőségekről. S talán a végén választ kapunk arra, miért hívják Kolkatát az Öröm Városának.
17
Hólí - Indiában márc. 19-re esik
Mi, mindannyian, közösen
24
Dhólávírá: India első Indus-völgyi városa a világörökségi listán (2021)
Dr. Jeney Rita, régész, indológus
India nyugati szegletében, a természeti szépségekben bővelkedő Rann of Kutch nevű sóláp kis szigetén található Dhólávírá, az Indus-civilizáció egyik kiemelkedő jelentőségű lelőhelye (Kr.e. 3. évezred). A város romjai egyedülálló módon megőrződtek annak köszönhetően, hogy építéséhez nem a kultúra területén szokásos agyagtéglát, hanem a környéken fellelhető követ használták építőanyagul. Az így fennmaradt fallal körülvett város épületei közül kiemelkedő jelentőségűek azok a víztározók, amik egyedülálló vízgazdálkodást tettek lehetővé az ott élőknek. Régészeti jelentősége és látványos romjai miatt a lelőhelyet az UNESCO tavaly felvette a világörökségi listájára.
31
India táncai
Somogyi Eszter, bharatanátjam táncos, indológus
Milyen táncokat táncolnak India kontinensnyi országában? Melyek a klasszikus, bevett táncstílusok, miben hasonlítanak és miben különböznek egymástól? Hogy jön ezekhez az indiai filmekből ismerős bollywood tánc? Az előadás több kis film segítségével próbál meg általános, áttekintő képet adni India táncairól. Előadó: Somogyi Eszter.
Február
3
Egy indiai költő magyar felesége - Ghós Eta (Eta Ghosh)
Dr. Lázár Imre, kulturális diplomata
Ghós Etát a szerelem vitte Indiába. Magyar lánynak született, de egy indiai férfiban találta meg élete párját, és az ő kedvéért vált második hazája holtig odaadó hívévé. Özvegyként is Indiában maradt, könyvtárosként dolgozott Sántinikétanban, és ott talált rá élethivatására, a magyar-indiai kapcsolatok szolgálatára. Elévülhetetlen érdeme, hogy első volt, aki Rabindranáth Tagór (Rabindranath Tagore) magyar kapcsolatait kutatta, és ismereteinket a Nobel-díjas bengáli költő magyarországi tartózkodásáról fontos dokumentumokkal gazdagította. A magyar irodalom fordítójaként Indiában, Tagórról tartott előadásaival Magyarországon tett sokat azért, hogy a két ország közelebb kerüljön egymáshoz.
10
Központban az Istennő – Śakti-templomok Indiában
Füstös Bence, indológus hallgató (MA)
A hindu vallás egyik fontos irányzata a saktizmus, melynek középpontjában maga az Istennő áll. A hagyomány úgy tartja, hogy India szerte 51 úgynevezett śaktipīṭha
17
Egzotikus élmény vagy politikai eszköz? Vadászat a 19. század második felében Indában
Kovács Márta, doktorandusz, Debreceni Egyetem
A 19. században világszerte fénykorát élték a nagy vadászexpedíciók, ami alól Brit-India sem volt kivétel. Ám a gyarmatokon a vadászatok nem pusztán szabadidős tevékenységet jelentettek, társadalmi-politikai jelentőséggel bírtak, szerves részét képezték például a hivatalos diplomáciai látogatásoknak. A különböző utakról számos beszámoló született, amelyek megjelentek a tudós közösségek szaklapjaiban, az újságokban és virágzott a vadász- és útinaplók kiadása is. Előadásomban ezért szeretnék kitérni az említett beszámolók típusaira, illetve az események politikai szerepére is néhány példa segítségével..
24
Az ájurvéda és az évszakok. A tibeti orvosi kánon, a Gyüsi alapján
Dr. Kakas Beáta, tibetológus-indológus
A tibeti orvosi kánont, a Gyüsit a XI-XII. században jegyezték le, ám korábbi szóbeli gyökerei lehettek e tudománynak Tibetben, Ü-cang központi tartományban vagy akár távolabb is. A Gyüsi („Négy tantra”) egészségről és betegségről vallott felfogása, terápiája és diagnosztikája kétséget kizáróan az indiai ájurvéda elveit és módszereit tükrözi, de a pontosság kedvéért hozzá kell tenni, hogy mind terápiája, mind diagnosztikája kínai és tibeti népi gyógyászati elemeket is magában foglal. A jelen előadás témája az évszakok és az időjárás hatása az emberi szervezetre és a Gyüsi tanácsai arra nézve, hogy mit tehetünk mi magunk az évszakok és az időjárási tényezők esetleges káros hatásainak ellensúlyozására: életmódban, viselkedésben, étkezési szokásokban.
December
2
A tökéletes király és a tökéletes feleség: Ráma és Szítá története
Dr. Dezső Csaba, indológus, ELTE, Indológia Tanszék
Talán nincs még egy olyan ismert és kulturálisan meghatározó, ősi történet Dél- és Délkelet-Ázsiában, mint Ráma és Szítá története. A szanszkrit Rámájanán és a hindi Rámcsaritmánaszon kívül számtalan feldolgozása született sok-sok nyelven, és a modern médiában is jelen van a mai napig. A különböző változatokban más és más aspektusra kerül a hangsúly, és a tökéletes királyság illetve a tökéletes házasság is más és más fénytörésben mutatkozik.
9
Hogyhogy a legrégebbi indiai feliratok nem szanszkritul vannak?
Dr. Balogh Dániel, indológus, Berlin
Időszámításunk második évszázadának közepén India nyugati részén Rudradáman király egy udvaronca ékes, költői szanszkrit nyelven vésetett fel egy sziklafeliratot. Ebben első hallásra nincs semmi meglepő, hiszen - gondolnánk - India klasszikus irodalmi nyelve a szanszkrit. Csakhogy a korábbi időkből ismert feliratok nem szanszkritul vannak, hanem prákrit nyelveken. Ráadásul konkrét, történelmi szerzőhöz köthető szanszkrit szépirodalmi műveket sem ismerünk olyanokat, amik ennél a kornál régebbiek lennének. A Rudradámanéhoz hasonló feliratok a negyedik században szaporodni kezdenek, miközben a prákrit fokozatosan eltűnik a feliratokból. Hogyan is zajlott le ez a szanszkritizációnak nevezett nagy változás, és tényleg paradoxon-e, hogy a későbbi nyelvi fejlődési szakaszt képviselő prákritok előbb jelennek meg a feliratokban, mint a korábbi stádiumba tartozó szanszkrit?
16
Esküvő Bollywood módra
Jancsó Dorka, doktorandusz, ELTE
Az 1990-es évek esküvős filmjeivel egy új bollywoodi műfaj születését láthattuk, amely szórakoztató, romantikus cselekmények köntösébe bújva láttatta az ideális indiai családok életét, mindeközben pedig tanító jelleggel mutatta be a hindu kultúra legfontosabb tradícióit (főként esküvőket). Az esküvős filmek legkiemelkedőbb darabjai, a Dilwale Dulhania Le Jayenge (Aditya Chopra, 1995, Dilválé dulhanijá lé dzsáéngé) és a Hum Aapke Hain Koun..! (Sooraj Barjatya, 1994, Ham ápké hen kaun) minden idők legsikeresebb bollywoodi filmjeiként említhetők és mintegy lenyomatai annak, hogyan képzelték el Indiát ebben az időben. Ezekhez a filmekhez hasonlóan Mira Nair Monsoon Wedding című 2001-es filmje is egy előre elrendezett esküvő előkészületeit mutatja be, de az Egyesült Államokban élő rendezőnő egy egészen más aspektusát mutatja be a kultúrának, görbe tükröt mutatva a kor bollywoodi szuperprodukcióinak. Az előadás fő témája tehát, hogy hogyan mutatja be a filmek szerkezete, stílusa, narratívája, (geopolitikai) keletkezéstörténete az 1990-es évek Indiáját.
November
4
Mindenkinek szép Díválít kívánunk! :)
11
Randzsít Szingh mahárádzsa, Pandzsáb Oroszlánja -- Maharádzsa Randzsit Szingh születésnapjára
Dr. Radnóti Alice, történész
Ki volt ez a nagyhatású államférfi, elszánt hadvezér és ügyes diplomata, aki a könyörtelen szomszédos államokkal dacolva megteremtette a történelem első és egyetlen pandzsábi államát? Hogyan sikerült neki egy vészterhes történelmi korszakban, a brit hódítás árnyékában is megőriznie a birodalma függetlenségét? Milyen módszerekkel győzte le még Afganisztán szilaj és harcias népeit is?
Érdemes alaposabban is megismerni a sokvallású, soknemzetiségű országot harmóniában, szekulárisan, mégis a szikh értékek messzemenő tiszteletben tartásával kormányzó fejedelmet. Az előadás során nem csak a fenti kérdésekre kaphatunk választ, de feltárul előttünk az egyik legjelentősebb indiai mahárádzsa jelleme, sőt a magánélete, a családja és a szerelmi titkai is.
18
A magyar irodalom indiai recepciója
Dr. Köves Margit, vendégprofesszor, Delhi University
A magyar irodalom indiai recepciójára és az indiai irodalom magyar befogadására mindig az aránytalanság volt jellemző. India és az indiai irodalom hatása, ismertsége és befogadása Magyarországon arányaiban nem hasonlítható a magyar irodalom indiai ismertségéhez és befogadásához. Az előadó, aki magyar nyelvet tanít a Delhi Egyetemen arra keres választ, hogy milyen szerepet játszanak a helyi és a közvetítő nyelvek, és ismert indiai alkotók és a magyar tanuló hallgatók- fordítók a fordításban? Milyen magyar műveket fogadnak be szívesen az indiai olvasók? A lefordított művek között mi a szerepe a klasszikus és a modern magyar irodalomnak?
25
A fügefalevél ura — Szent és csodás növények az indiai művészetben
Dr. Renner Zsuzsanna, indológus, művészettörténész
Az indiai mitológiában lépten-nyomon felbukkannak a burjánzó trópusi növényvilág valóságos és képzeletbeli tagjai: szent fák, illatos cserjék, csodatévő gyógyfüvek, kívánságteljesítő liánok. Bódító virágokkal borított fák díszítik Indra kertjét, árnyas lombok oltalmába húzódnak a megvilágosodás útját járók és himalájai csodafűvel élesztik újra a Rávana elleni csatában halálosan megsebzett Laksmanát. A legbecsesebb növények megszerzéséért és birtoklásáért minden fortélyt és erőt is latba vetnek égiek és démonok.
A szent fák némelyike a világegyetem eredetével és fejlődésével is összefüggésbe hozható. A világ megsemmisülésekor, amikor a nemlét vizeire sötétség borul, a gyermek Visnu-Krisna egy banjanfalevélen lebeg az áradat felszínén és a lábujját szopogatja. De honnan a falevél, és mi a szerepe a fának? Ilyen és hasonló kérdésekre keresek választ előadásomban, elsősorban olyan történetek segítségével, amelyeket az indiai művészet ábrázolásain is nyomon követhetünk.
Október
7
Aki nem látta Láhórt, az meg sem született…
Dr. Günsberger Dóra, PPKE Nemzetközi és Politikatudományi Intézetének tanársegédje
Vajon mire utal és miért született ez a mondás a mai pakisztáni Pandzsáb tartomány fővárosáról? Hogyan vált Láhór a szikh birodalom központjává, a brit birodalom legszebb ékkövének egyik leglenyűgözőbb városává, majd Pakisztán kulturális fővárosává? Mit keresett és talált Láhórban Kőrösi Csoma Sándor, Stein Aurél és Gottlieb Leitner Vilmos?
Az előadás célja, hogy betekintést nyújtson Láhór városának elképesztően gazdag történelmébe, különös tekintettel a korai 20. századra, illetve India 1947-es felosztásának hatásaira, valamint magyar utazók és orientalisták kapcsolatára a várossal.
14
"Találka a végzettel": India függetlenségének előzményei és hatása Dél-Ázsiára
Dr. Aklan Kata, indológus
"Találkánk volt végzetünkkel" - mondta híres beszédében Jawahrlal Nehru a független ind állam megszületésének bejelentéskor. Mik voltak e "találka" előzményei? Milyen feltételek kellettek ahhoz, hogy a világ leghatalmasabb birodalma függetlenséget adományozzon legnagyobb és legtöbb profitot hozó gyarmata számára? Hogyan alakította át India függetlensége a dél-ázsiai térséget?
21
Főzőcske indiai módra
Samu Tímea, Chennaiban élő magyar feleség
Mi a petrezselyem indiai megfelelője? Mi a különbség a csapati, a nán, a púrí és a paráthá között? Mi az a dószá és hogyan készül? Mi a leggyakoribb alapanyaga az indiai édességeknek? Mitől olyan illatos minden indiai étel? Mi a különbség az észak- és dél-indiai ételek és étkezési kultúra között? És bónusz: lehet-e Indiában magyar ételeket főzni? Interaktív előadásom során ezekre és még sok más kérdésre keressük, és - remélhetőleg - találjuk meg a választ. Tartsatok velem!
28
Pandzsáb a filmvásznon
Dr. Szivák Júlia, indológus, PPKE BTK Modern Kelet-Ázsia Kutatócsoport
Az elmúlt években jelentős változás ment végbe a hindi filmek zenei világában, hiszen mindennapossá vált a pandzsábi dalok, szövegek és előadók felbukkanása. Ezenkívül megfigyelhetjük azt is, hogy egyre több pandzsábi származású szereplő jelenik meg a hindi filmekben, illetve a pandzsábi kultúra is jobban előtérbe kerül. Ebben az előadásban ezen jelenségek okait, illetve Pandzsáb filmes reprezentációját fogom vizsgálni, különös tekintettek a hindi filmdalokban betöltött szerepükre.
Szeptember
16
A programsorozat ünnepélyes megnyitása
India nyelvei és a hindí
Dr. Négyesi Mária, indológus, ELTE
Ki ne tudná, hogy India sok nyelvű ország? Milyen nyelveken beszélnek az Indiában élők, hogy működik ez a nyelvi sokszínűség, milyen nyelv a hindí és miért is érdemes hindiül tanulni?
23
Északkelet-India törzseinek világa
Füstös Bence, MA indológus hallgató, ELTE
Északkelet-India a világ azon kevés területei közé tartozik, amelyet még nem fedeztek fel a turisták. A régióban hét tagállam található, melyek vad hegyvidékein és áthatolhatatlan erdőségeiben számos törzsi népcsoport él. Ezek a népcsoportok még napjaink modern kori kihívásai ellenére is ragaszkodnak régi életvitelükhöz, hagyományaikhoz, szokásaikhoz. Egyes törzsek még a külvilággal való érintkezést is elutasítva teljesen elzárkózva élnek. Előadásom során az úgynevezett "Hét nővér" tagállamok sokszínű törzsi világának legfőbb képviselőit szeretném bemutatni az egyes törzsek szokásainak, hiedelmrendszerének és sajátosságainak ismertetésével.
30
Kunvar Nárájan, egy léleklátó költő
Dr. Sági Péter, egyetemi tanársegéd, ELTE
Átmadzsají, Aki legyőzte önmagát c. elbeszélő költeményében a huszadik század talán legeredetibb hindí alkotója a halál előtt és után, illetve a test ellenére élendő élet értelmét tárta elénk pályafutásának első felében. Az előadásban a költemény magyar fordításának kérdéseiről esik szó a mű részleteinek felolvasása kíséretében.
Előadások 2020/2021
Június
3
Asóka valláspolitikája
Dr. Tóth Ibolya, indológus
Asóka a buddhista hagyományban a Buddha leghívebb követőjeként jelenik meg. A buddhizmuson kívül azonban rendelkezünk egy másik forrással is, magának az uralkodónak a felirataival, amelyek fontos információval szolgálnak arra vonatkozóan, hogyan viszonyult Asóka a korabeli, különféle vallási irányzatokhoz. Az előadásomban főleg az uralkodó felirataira támaszkodva megkísérlem bemutatni, hogy Asókának a buddhista közösséghez való személyes kötődése mennyire befolyásolta azt a valláspolitikát, amelyet mint egy hatalmas birodalom uralkodója folytatott.
Május
6
Hinduizmus és média
Szivák Júlia, indológus, PPKE
Hogy jelenik meg a vallás és mitológia az indiai televízióban? Mi köze Ráma hercegnek a dohányzáshoz?Hogy lehet az ember milliárdos aszkéta? Az előadás arra törekszik, hogy bemutassa, a digitális médiában hogy jelennek meg a hinduizmushoz kapcsolódó vallásos történetek, legendák és eposzok, illetve hogyan változott meg a vallásgyakorlás a digitális média hatására.
13
Elrendezett és/vagy szerelmi házasság, avagy házasodási szokások Indiában
Bakos Bettina, indológus, kulturális antropológus
Ki ne hallott volna már az elrendezett házasság fogalmáról India kapcsán? Vajon tényleg létezik még elrendezett házasság, úgy ahogy a régi időkben volt? A szülők választanak még párt a fiataloknak vagy mindenki szerelmi házasságot köt már a városi középosztályban? Az előadás során az indiai házasodási szabályokról, szokásokról fogunk beszélgetni a kasztrendszer és a vallás szűrőjén keresztül, és érdekes példákat hozok a kalkuttai antropológiai terepmunkám során tapasztaltakból.
20
Draupadí öt férje — A poliandria Indiában
Prof. Dr. Ruzsa Ferenc, indológus-filozófus, ELTE
A hindu kultúra hagyományosan szélsőségesen patriarchális, a nők teljesen alá vannak vetve a férfiaknak. A Rigvéda panteonjában sem találunk egyetlen jelentős istennőt sem. A régi Indiában természetes volt a poligámia, de persze csak a többnejűség, a hárem. Egy nevezetes kivétel ismeretes: a szent Mahábhárata eposz főhőseinek, az öt Pándava fivérnek egy asszonya van, Draupadí. Ennek járunk némiképp utána – hogyan indokolja maga az eposz ezt az anomáliát? És vajon milyen társadalmi valóság tükröződhet a mesében?
27
Régészeti kalandjaim Indiában
Dr. Jeney Rita, régész-indológus
Hogy kerül egy magyar régész Indiába? Hol lakik, mit eszik, és kikkel dolgozik? Hogyan kezdődik egy indiai ásatás? Miért pont ott, és miért pont akkor? Miket találnak a régészek, és mi történik a leletekkel? Mit szólnak mindehhez az ott lakók? Az elmúlt két évtizedben több mint egy tucatszor jártam Indiában különböző régészeti expedíciókon. Most elsősorban a személyes oldalát szeretném megmutatni ezeknek a régészeti utazásoknak. Tartsatok velem!
Április
1
Április elsejei bolondozás — Mulatságos felvételek Indiából
Dr. Sági Péter, indológus, ELTE
Kell ehhez kedvcsináló? Ugyan már! Aligha! :))
8
Magyar női utazók Indiában a 19. században
Dr. Lázár Imre, kulturális diplomata
Rendkívül elszántnak és merésznek kellett lennie annak, aki a 20. század előtt egy indiai utazásra adta a fejét. Az út megpróbáltatásai erős fizikumot és tűrőképességet is követelteltek, így nem csoda, ha az ilyen embert próbáló feladatra akkoriban elsősorban férfiak vállalkoztak. Kevéssé ismert azonban, hogy már a 19. században is volt néhány bátor magyar nő, aki minden nehézség ellenére eljutott Indiába. Ezeknek a nőknek azonban nem csak az út során felmerülő nehézségekkel kellett megküzdeniük, de le kellett győzniük a társadalom előítéletit is, amelyek nem tartották illendőnek, hogy a nők (kiváltképpen egyedül) útra keljenek. Az előadás öt magyar, vagy magyar férje miatt magyarként számon tartott nő: Nostizné Des Granges Matild, Győrffy Etelka, Gillmingné Fischer Hermina, Ujfalvyné Bourdon Mária és Mocsáryné Fáy Mária nem mindennapi indiai kalandjairól számol be, ahogyan azt útleírásaikból, vagy a kortársak beszámolóiból megismerhetjük.
15
A Baiszakhí és a szikh ünnepek
Dr. Radnóti Alice, DMKTK korábbi igazgatója
India népei az ősi időktől kezdve rengeteg színpompás fesztiválon emlékeznek meg legnagyobb vallási és történelmi eseményeikről. Ezek közé tartozik a lenyűgöző Vaiszakhí (vagy Baiszakhí) fesztivál is, mely nem csupán a hindúk számára különleges nap, de a szikheknek is lehetőséget nyújt az önfeledt ünneplésre. Ők ugyanis ekkor közösségük egyik legfontosabb, meghatározó jelentőségű eseményét elevenítik fel. Dr. Radnóti Alice történész, orientalista, a Delhi Magyar Kulturális- és Tájékoztatási központ korábbi igazgatója izgalmas történelmi utazásra invitál minket. Ráadásul megismerkedhetünk a szikh vallás többi, legfontosabb ünnepéről is. Láthatjuk, milyen sajátos és érdekes módon készülnek ezekre a közösség tagjai, és kiderül az is, hogy a figyelmes személő milyen eltéréseket találhat a hindú szokások és a szikhek harcias és spirituális tradíciói között. A múlt ködéből a fülünk hallatára bontakoznak ki a szikh ünnepekhez kapcsolódó gyönyörű és izgalmas hagyományok.
22
Tulszídász és „Ráma tetteinek tava”
Dr Bangha Imre, indológus, Oxford
Kevesen tudják, hogy a szanszkrit Bhagavadgítá mellett az indiai, különösen az észak-indiai hinduizmus legkedveltebb szövege a nagy költő, Tulszídász óhindi nyelvű Rámcsarit-mánasz, azaz „Ráma tetteinek tava” c. műve. Az illusztrált előadás bemutatja a költeményt és szerzőjét és elemzi a mű helyét a hindi irodalomban.
29
A Tagadás Dilemmája: miért jelent Indiában az igen nemet?
Dávid Krisztina, indológus-üzletasszony
Ha eltévedünk Indiában, és megállítunk valakit, hogy útbaigazítást kérjünk, gyakori, hogy a készséges útbaigazító teljes magabiztossággal mutogatja és magyarázza, merre is kell menni… a rossz irányba. Miért igazít a rossz irányba egy jó szándékú ember, ahelyett, hogy egyszerűen csak annyit mondana: “Nem tudom”? Hová tűnt a “nem” szó a beszélgetésekből? Pontosan mit jelent az “igen”? Miért kérdeznek vissza annyit az indiaiak? Tényleg ennyire nem értik, mit mondunk neki? És ha Indiában valaki azt mondja, hogy minden tőle telhetőt megtesz, akkor utána miért nem mozdítja a kisujját sem?Előadásomban azokat a kommunikációs eszközöket veszem górcső alá, melyek a legtöbb külföldi számára teljesen ismeretlenek, de az indiaiak jól értik és alkalmazzák őket maguk között és másokkal is, így okozva nekünk több fejtörést a beszélgetések során, mint az ország nyelvi sokszínűsége, vagy az indiai angol sajátos kiejtése.
Március
4
Pillanatképek a pokolból
Szitár Kristóf, indológus, Lausanne
Az információ, tények, történetek és történelmek értelmezése és megszűrése mindnyájunk számára komoly próbatétel. Mégis hogy jártak el három-négyszáz éve, amikor ókori történetekbe botlottak? Ebben az előadásban egy 17. századi indiai szöveget veszünk szemügyre, amelyet eredetileg közép-perzsául, majd újperzsául másoltak, s végül gudzsaráti nyelvre ültettek át. Milyen jelentősége lehetett egy vallásos kisebbség számára a pokolban tévelygő Viráf nevű hős történetének, és hogyan emlékeztek meg az ókori szereplőkről a Mogulok Indiájában?
11
Indiai táncok – nyugati táncosok — külföldi táncosok és a divat szerepe az indiai táncok megmentésében
Somi Panni, indológus, bharatanátjam-táncos
Mi köze egy indiai tradicionális táncnak a modern nyugati táncelőadásokhoz? Lenne ma bharatanátjam, ha Anna Pavlova nem rajong Indiáért? Miért egy amerikai vitte el Indiába Siva táncát? Sok hasonló, első látásra ellentmondásosnak tűnő problémát vizsgálunk meg az előadás során.
18
A nyolc szerencsés jelkép a buddhizmusban:
fehér kagyló, lótusz, tankerék, ernyő, végtelen csomó, aranyhalak, győzelmi zászló, kincses korsó
Dr. Kakas Beáta, tibetológus-indológus, Buddhista Főiskola
E nyolc szerencsés jelkép az ókortól napjainkig rendkívül népszerű a buddhista országokban: díszítő-, a Tanra emlékeztető- és szerencsehozó motívumként mind a kolostorokban találkozunk velük, mind a világi mindennapi életben, lakásbelsőkben, akár használati tárgyakon ábrázolva. Az előadás nemcsak a szimbólumok buddhizmusban betöltött jelentéséről, hanem indiai kultúrtörténeti hátteréről is szól, sok-sok képpel.
25
Hindí Divasz és Hólí ünnep
Közös, online ünnepség a Hólí jegyében
Február
4
Hindí és urdú: nyelvi diverzitás a bollywoodi történelmi filmekben
Jancsó Dorka, indológus, az ELTE filmtudományi doktorandusza
Rendkívül népszerű, a romantikus szálakat eleve is kedvelő bollywoodi filmek körében a vegyes vallású szerelmi történetek vászonra vitele, melyekben elkerülhetetlen a vallási különbségek megjelenítése. Mivel India történetében ez a kérdés már évszázadok óta jelen van, számos olyan népszerű filmalkotás született az elmúlt években is, amely ezt a témát dolgozza fel, mint például a Jodhaa Akbar (Dzsódhá Akbar), a Padmaavat (Padmávat) vagy a Bajirao Mastani (Bádzsiráó Masztání). De milyen eszközökkel lehet megjeleníteni az egymással találkozó kultúrák közti különbségeket? A színvilágon, a zenék hangzásán és az öltözködésen kívül ezt a célt szolgálja a karakterek által beszélt nyelv is: a hindí és az urdú. Előadásom során ezt a kérdést szeretném körüljárni, hiszen a két nyelv hasonlóságai és eltérései reprezentálni tudják azt, hogy habár a két kultúra különböző háttérrel és múlttal rendelkezik, mégis képesek lehetnek megérteni egymást.
11
A Buddha Pakisztánban
Jakab Eszter, indológus, Lausanne
Talán meglepő lehet, hogy Pakisztán nemcsak, hogy buddhista műemlékekben igen gazdag ország, de a vallásnak számos követője is él ott. De miért is van ez így, mit kezd ezzel az örökséggel a pakisztáni kormány és milyen ma ott buddhistának lenni? Az előadás ezekre a kérdésekre keresi a választ, számos kapcsolódó művészeti alkotást tárva a hallgatóság elé.
18
Védánta - a kezdetektől napjainkig
Dr. Aklan Katalin, indológus
Indiát általában a misztikummal és a spiritualizmussal asszociáljuk – s ez nagyrészt köszönhető annak a filozófiai-spirituális áramlatnak, amit védántának nevezünk. Az egyéni lélek és az univerzumot átható abszolút létező egységének elképzelése a védánta központi tanítása. Az előadásban kiderítjük, hogyan alakult ki a sokistenhívő hinduizmusban ez az irányzat, amely az egységet hirdeti, és megnézzük, hogy a szigorúan monista tanítások mellett milyen egyéb aliskolák alakultak ki a védántán belül, a legnagyobb mesterek, Sankarácsárja, Rámánudzsa, és Madhva nevével fémjelezve. Kitekintünk korunk legnagyobb hatású advaita mestere, Ramana Maharshi életére és tanításaira. Az előadást a kortárs védánta bemutatásával zárjuk.
25
Tulszídász és „Ráma tetteinek tava”
Dr Bangha Imre, indológus, Oxford
Kevesen tudják, hogy a szanszkrit Bhagavadgítá mellett az indiai, különösen az észak-indiai hinduizmus legkedveltebb szövege a nagy költő, Tulszídász óhindi nyelvű Rámcsarit-mánasz, azaz „Ráma tetteinek tava” c. műve. Az illusztrált előadás bemutatja a költeményt és szerzőjét és elemzi a mű helyét a hindi irodalomban
December
3
Make Akbar the Great Again - avagy mogul Jézust mikulásra!
Szitár Kristóf, indológus, Lausanne
A 16. és 17. század fordulóján élt, legkatolikusabb mogul uralkodónak, Akbarnak a Jézus, Mária és egyéb keresztény alakok iránt tanúsított érdeklődése több mint szembeötlő. Mi lehetett ennek a politikai és vallási magyarázata? És hogy lett Akbar a legkatolikusabb uralkodó, és miként látták őt kortársai?
10
Új korona a régiért! Egy uralkodó nélküli koronázás története 1877-ből
Kovács Márta, történész doktorandusz, Debrecen
Az 1876-os év fordulópont a britek indiai uralmának történetében, hiszen a brit parlament által elfogadott Royal Title Act törvény értelmében Viktória királynő megkapta az India császárnője címet. Ezt 1877-ben jelentették be egy óriási ünnepség keretében a Delhi melletti koronázási parkban. De hogyan lehet valakit megkoronázni, aki életében soha nem járt a szubkontinensen, és Brit Birodalom egyetlen gyarmatát sem látogatta meg? Hogyan fejezhették ki hódolatukat a helyi fejedelmek új uralkodójuk számára? Hogyan lehet szórakoztatni, elszállásolni, ellátni csaknem 70.000 vendéget? Miért lett a helyszín Delhi, és nem a britek fővárosa Kalkutta? Ezekre a kérdésekre szeretnék választ adni a koronázási ünnepség, vagy delhi darbár bemutatásával.
17
A nyolc szerencsés jelkép a buddhizmusban: fehér kagyló, lótusz, tankerék, ernyő, végtelen csomó, aranyhalak, győzelmi zászló, kincses korsó.
Dr. Kakas Beáta, docens, Buddhista Főiskola
E nyolc szerencsés jelkép az ókortól napjainkig rendkívül népszerű a buddhista országokban: díszítő-, a Tanra emlékeztető- és szerencsehozó motívumként mind a kolostorokban találkozunk velük, mind a világi mindennapi életben, lakásbelsőkben, akár használati tárgyakon ábrázolva. Az előadás nemcsak a szimbólumok buddhizmusban betöltött jelentéséről, hanem indiai kultúrtörténeti hátteréről is szól, sok-sok képpel.
November
5
Kulturális iránytű - pillanatok egy indiai cég életéből magyar szemüvegen keresztül
Dávid Krisztina, indológus-üzletasszony
Miért nem tartják magukat az indiaiak a határidőkhöz és mi köze a hinduizmus időfelfogásának ehhez? Mit tesz a karmában való hit az indiaiak munkamoráljával? Mi az a “dzsugár” és miért olyan általános egy indiai vállalat életében, habár teljesen kiborítja a külföldi partnereket? Miért beszélnek az indiai vállalati vezetők a beosztottjaikkal úgy, mintha a fiaik és a lányaik lennének? Mióta hivatalos kommunikációs csatorna a What’s App, és miért utálják annyira az indiai kollégák az e-maileket? Előadásomban ezekre és ezekhez hasonló kérdésekre keresem a választ, miközben a saját személyes tapasztalatomból vett példák által szeretnék bepillantást engedni egy indiai cég általános vezetési stílusába, és a néha vicces, néha abszurd, de leginkább számunkra furcsa és érthetetlen dinamikáiba.
12
Díválí (Indiában: nov. 14.)
Mi, mindannyian együtt ünnepelünk online!
19
Hogy készül a bollywoodi zene?
Szivák Júlia, indológus doktorandusz, Birmingham
2017 és 2020 között a bollywoodi zeneipar működéséről írtam a doktori disszertációmat és ez idő alatt többször is lehetőségem volt Indiába utazni és a disszertációm szempontjából fontos énekesekkel, zenei producerekkel, zeneszerzőkkel és zenészekkel interjúkat készíteni. Az előadásomban egyrészt arról fogok mesélni, hogy mi mindent tudtam meg a bollywoodi zeneipar működéséről, másrészt pedig arról, hogy milyen volt terepmunkát végezni Bollywood csillogó kulisszái mögött.
26
A buddhista filozófusok csodálatos élete az ókori Indiában
Szanyi Szilvia, indológus doktorandusz, Oxford
A filozófusok nem (csak) könyvkukacok, legalábbis az ókori Indiában biztosan nem. Mágikus erővel rendelkeznek, lemerülnek a nágák tengeri palotáiba, őrültnek tettetik magukat, vagy éppen eljövendő buddhákkal társalognak. Előadásomban három buddhista filozófus, Nágárdzsuna, Aszanga és Vaszubandhu legendás életrajzán, valamint műveik egy-egy fontosabb szakaszának elemzésén keresztül bepillantást nyerhetünk az indiai kultúrába és a két legnagyobb mahájána iskola alaptanításaiba.
Október
1
Bódh Gajá Thaiföldön, Thaiföld Bódh Gajában
Jakab Eszter, indológus, Lausanne
Az előadás az indiai Bódh Gajá (a Buddha megvilágosodásának helyszíne) és a Thai buddhista királyság és vallásgyakorlat közti kapcsolatot mutatja be. Fény derül arra, hogyan igyekezett Thaiföld képviselni magát Bódh Gajában a huszadik század közepétől, mit jelképezhet a Mahábódhi-templom tetejét fedő thai arany, vagy miért építhették fel a templom hasonmásait Thaiföld szerte. Szóba kerül az is, miként gondolkoznak a buddhista szöveges hagyományban az ideális uralkodóról és hogy hogyan kapcsolódik mind ez az elmondottakhoz.
8
A regionalizmus születése: Phanísvarnáth Rénu munkássága
Füstös Bence, indológus hallgató (MA hindí)
Az előadás célja a hindí irodalom egyik legjelentősebb írójának, Phaṇīśvarnāth Reṇunak a bemutatása elsősorban elbeszélésein keresztül. Az előadás többek között érinti a szerző által megteremtett, forradalminak számító regionális stílus jellemzőit, Reṇu hatását nemcsak a hindí, hanem a többi indiai irodalomra is, illetve a szerző jelentős műveinek hosszabb-rövidebb ismertetését a legfőbb irodalmi, kulturális és társadalmi sajátosságok kiemelésével.
15
Irán Indiában, India Iránban - Hogyan látja Iránt egy indológus?
Szabó Eszter Melitta, egyetemi hallgató (MA hindí)
Az előadás voltaképp egy iráni útibeszámoló, amelynek gerincét az iráni és indiai kultúrák közötti hasonlóságok és különbségek adják. Szó lesz többek között az indo-perzsa építészetről, irodalomról, "paradicsomi" parkokról, dél-iráni nők hagyományos nadrágjairól, avagy mindenről, amiről az embernek eszébe juthat India Iránban vagy Indiában Irán.
22
Ördög úr és a pecsét
Dr. Balogh Dániel, szanszkritológus (Berlin)
A fennmaradt szanszkrit drámairodalomban egyedülálló Mudráráksasza (kissé szabadabb fordításban: Hogyan fogták meg Ördög urat egy pecséttel?) nem a szokásos háremkomédia, hanem történelmi kémtörténet. Titkosügynökök, orgyilkosok, mérgezett lány, szövetség és árulás, kiirtott uralkodóház és naiv barbár herceg, és mindennek hátterében a szálakat mozgató két géniusz: a gyarló, de utolsó leheletéig becsületes Ráksasza, és a könyörtelenül tévedhetetlen Csánakja. És ha ez nem lenne elég, megvizsgáljuk azt is, mit árulhat el a csavaros remekmű India történelméről.
Szeptember
24
Terítéken India
Dr. Sági Péter indológus, ELTE
Az indiai konyhák sokfélesége, képekkel gazdagon tálalva.
Előadások 2019/2020
A tavaszi félév a koronavírus-járvány miatt sajnis nem folytatódhatott.
Március
5
Egy indiai író: Kipling
Sári László, író, tibetológus
A Nobel-díjas Kipling írói alapélménye India. A világ egyik legismertebb és legnépszerűbb írója Indiában született, itt töltötte gyerekkorát és felnőtt kora legfogékonyabb éveit. Azért kell őt megismerni, mert nélküle nem érthetjük elég jól Nyugat és Kelet többszáz éves küzdelmét, e két kultúra lényegét és különös viszonyát. Kipling felülmúlhatatlan a kétféle szellemiség találkozásának ábrázolásában. Művei csak a legutóbbi időkben váltak magyarul is ismertté.
Február
6
Egy muszlim kisebbség esete egy iszlám köztársaságban: a pakisztáni iszmailita közösség
Günsberger Dóra, egyetemi tanársegéd, PPKE BTK Nemzetközi Tanulmányok Tanszék
Az iszlám vallás iszmailita ágának követői a világ 25 országában élnek, ezek között az egyik legnagyobb számú közösség Pakisztán nagyvárosaiban és festői északi hegyvidéki területein él. Kik az iszmailiták, és miben térnek el más muszlim közösségektől? Hogyan élik mindennapjaikat a szunnita többségű Pakisztáni Iszlám Köztársaságban? Az előadás célja, hogy bemutassa az iszmailita közösség tagjainak tapasztalatait egy olyan államban, ahol a többség által gyakorolt iszlám vallás az övéktől igencsak eltérő.
13
Ismerkedés a tablá nyelvével
Chirayu S. Bhole, tabláművész
Az Indiai Kulturális Központ neves és népszerű művésze, tablá oktatója egy bemutató során megismertet az egyik legfontosabb indiai hangszerrel, sajátosságaival és zenei nyelvével.
20
Ösztöndíjjal Indiában
Kocsis Petra, 3. éves indológus hallgató
Miért kap annyi dicséretet egy hindiül beszélő magyar? Könnyebb nekünk a hindí nyelv kiejtése, mint másoknak? Ezekre a kérdésekre keresem a válaszokat a hindí és magyar nyelv fonetikájának összehasonlításával. Hinditanulás magyar anya-nyelvűként!
27
Egy magyar művészettörténész professzor Indiában: Tömöry Edith
Dr. Lázár Imre, kulturális diplomata, a delhi Magyar Tájékoztatási és Kulturális Központ volt igazgatója
Dr. Tömöry Edith (1905-1998) azok közé az Indiában élt magyar tudósok közé tartozik, akiről Magyarországon kevesen tudnak, pedig ottani tevékenysége nagyon jelentős volt, munkásságát az indiaiak mind a mai napig nagyra becsülik. Művészettörténetet tanult, abból is doktorált. Ferences rendi missziósnővérként érkezett Madrászba 1948-ban. A Stella Maris College-ban ő alapította meg a Művészeti Tanszéket. Az indiai felsőoktatásban a mai napig az ő hatalmas terjedelmű művészettörténet-könyvéből oktatják a tárgyat, amelynek különlegessége, hogy együtt tárgyalja benne az indiai és a nyugati művészet történetét.
December
5
Nárí-sakti – hősnők az indiai mitológiában
Sonali Roy, kathak táncosnő
Az előadás felidéz a tánc nyelvezetével is olyan erős jellemű nőket az indiai mitológiában, akik önállóak voltak, bíztak magukban, az eszükben és az erejükben és akik mindenki számára példaképet jelentenek.
12
Kalandozások az 1990-es években: Bollywood mint a politikai kommunikáció eszköze
Jancsó Dorka, egyetemi hallgató, MA
Bollywood a romantika, a zenés filmek és a giccs fellegvára, ugyanakkor felmerül a kérdés: mi rejlik a csillogás mögött? Az előadásom olyan tényezőkről és regionális kulturális, politikai és vallási mintákról ad számot, amelyek közvetlenül vagy közvetetten játszottak szerepet az 1990-es évek bollywoodi mozijának formálódásában. Csak címszavakban említve a főbb kérdéseket: milyen szerepet játszott a politika a filmiparban? Tekinthetők-e az 1990-es évekbeli romantikus filmek propagandafilmnek? És hogyan is festenek ezek a filmek?
November
7
Beszélgetés az első indiai élményekről
Hidas Judit, író és Négyesi Mária, indológus
13
Évek óta várt, rendkívüli könyvek bemutatója
Manu törvénykönyve
Bhísam Száhní: Sötétség
Sági Péter: Magyar-hindí szókincstár
Vendégeink: Dr. Sonkoly Gábor, az ELTE BTK dékánja, Prof. Dr. Hamar Imre, az ELTE rektorhelyettese, Őexc.Kumar Tuhin, az Indiai Köztársaság nagykövete, Tanuja Shankar, az Indiai Kulturális Központ igazgatója, Dr. Dezső Csaba indológus, Prof. Dr. Ruzsa Ferenc, indológus, Dr. Sági Péter indológus, Zentai György indológus, sorozatszerkesztő, Dr. Négyesi Mária indológus
Helyszín: ELTE Bölcsészettudományi Kar, Kari Tanácsterem, A ép. fszt.
14
Ismerkedés a tablá nyelvével
Chirayu S. Bhole, tabláművész
21
Okostelefonozó párszik és muszlimok: vallásosság és internethasználat a mai Indiában
Szitár Kristóf, indológus
Az előadás részben arra hívja fel a figyelmet, hogy a párszik bár gazdag történeti hagyomány örökösei, a jelenkor aktív szereplői is, akiknek elenyésző figyelmet szentelnek a szakemberek. Az internet- és okostelefonok használata nem csak vallásilag, kulturálisan, de politikailag is meghatározó tényező, amelynek ismertetéséhez mind személyesen Indiában végzett interjúimat, mind az elméleti szakirodalmat, mind popkultúrából vett példákat fel fogom használni. Szó lesz arról, hogy melyek a legfontosabb és legnépszerűbb alkalmazások, ezek hogyan változtatják meg a közösség épülésének dinamikáját, a párszi-kutatások jelenlegi irányvonalairól, a kortárs zoroasztrianizmus főbb új irányzatairól és fejleményeiről. Absztraktabban, a kulturális antropológiai módszerek és a filológia ötvözéséről, a modern 'orientalizmus' praktikus kritikájáról, valamint a múlt újraértelmezésének történetírási jelentőségéről, az új periodizációs és értelmezési rendszerek törékeny--alkalmanként már-már rozoga--elméleti keretrendszeréről, ill. arról, hogy a múltbéli feltámasztott szavak, fogalmak és narratívák újrafelhasználásával miképp lehet mind a történeti tudatosságot, mind a közgondolkodást formálni és alakítani.
28
Falusi istenek és istennők Indiában
Válóczi Róbert, indológus
A hinduizmus mintegy 330 millió istent és istennőt tart számon, amelynek jelentős részét a falvakhoz és városokhoz kapcsolódó helyi istenségek, a grámadévaták teszik ki. Míg a nagy istenek és istennők (Siva, Visnu, Déví) az univerzum ügyeivel vannak elfoglalva, addig a falvak apró-cseprő ügyeit már nem ők, hanem helyi képviselőik felügyelik. Ezeket a helyhez, a falu földjéhez kötött, szeszélyes természetű istenek és istennőket rendszeres ajándékokkal kell kiengesztelni, különben kígyókat, hímlőt, esetleg földrengést szabadítanak a falura. Az előadás során a dél-indiai falusi istennők eredetéről, természetéről és megjelenési formáiról tudhatunk meg többet.
Október
10
Főzés és tálalás az ősi Indiában
Dr. Jeney Rita, indológus-régész
Amikor látogatók érkeznek egy régészeti ásatásra, a leggyakrabban elhangzó kérdésük a következő: „És, találtatok valamit?” Az agyagedények, illetve azok töredékei a régészeti ásatások leggyakrabban előkerülő leletei. Mi mindent árulnak el ezek a tárgyak a régészeknek? Hogyan készítették edényeiket India legősibb városaiban, az Indus-civilizáció településein a fazekasmesterek? Mi mindenre volt jó egy agyagedény abban az időben, amikor még nem létezett nylon-zacskó? Milyen ételek készültek a fazekakban, és hogyan lehet rekonstruálni egy 4500 éves receptet?
17
Buddhista zarándokhelyek újratöltve: emlékezés és visszatérés a Buddha életének négy legszentebb helyszínére
Jakab Eszter, indológus, MA hallgató, CEU
A buddhizmus négy legszentebb helyszínére ma a világ minden tájáról nagy számban zarándokolnak hívők, hogy tiszteletüket tegyék a Buddha életének legfontosabb állomásainál. Az előadás ennek a hagyománynak a gyökereit és egyes történeti rétegeit fogja feltárni. Kiderül, mit mondott ezekről a helyekről a Buddha, ki építette az első szentélyeket, miről számoltak be évszázadokkal később a kínai utazók, hogyan váltak elhagyatottá, majd később miként sikerült őket újra az élő tradíció központjaivá alakítani. Különös fókuszba kerül az emlékezet és az örökség kérdése, azt vizsgálva, hogy milyen szerepet töltöttek be ezek a zarándokhelyszínek Délkelet-Ázsiában és milyen vizuális és egyéb eszközeit találjuk az emlékezésnek és átörökítésnek.
24
Banglá Dés egy indológus szemével
Dr. Sági Péter, indológus, ELTE
Sági Péter, az Indológia Tanszék tanársegédje nemrégen járt Banglá Désben. Képekkel gazdagon illusztrált előadásában megosztja velünk élményeit.
31
Díválí (Indiában: okt. 27.)
Mi, mindannyian együtt ünnepelünk – hozzatok pár mécsest, egy kis sütit, rágcsát, lesz forró tea!
Szeptember
19
A szatí hagyománya
Füstös Bence, indológus hallgató, BA, ELTE
26
Udvari költők és vándor dalnokok az ókori tamil királyok szolgálatában
Ferenczi Roland, doktorandusz, ELTE
Előadások 2018/2019
Május
2
Kirándulás Bengálba
Sonali Roy kathak táncos vezetésével
9
Reinkarnáció az ind és a görög filozófiában
Dr. Aklan Katalin, indológus
16
Indiai művészet -- miért különleges?
Dr. Renner Zsuzsanna, indológus, művészettörténész
A csütörtöki követségi estéken gyakran esik szó az indiai művészetről különböző nézőpontokból vagy témák szerint megközelítve, így a hallgatóság korántsem járatlan ebben a témában. Mégsem emlékszem, mikor beszéltünk általában az indiai művészetről. Pedig meghatározó sajátosságai valóban egyedivé, minden más művészettől különbözővé teszik. Szinte mindentől eltér, amit művészeti téren a saját kultúránkban ismerünk és tapasztalunk. Ez különlegessé, egzotikussá teszi, de meg is nehezíti a megértését és az élvezetét. Nem is aratott a tőle idegen befogadók részéről osztatlan tetszést a történelem során, finoman szólva sem. Nézzük meg hát egy kicsit közelebbről, melyek ezek a megkülönböztető sajátosságok! Melyek a művek létrehozásának indítékai és gyakorlati körülményei? Építészet-e az indiai építészet, és ha igen, milyen emlékei maradtak ránk és melyek tűntek el nyomtalanul? Milyen építmények esetében beszélhetünk csak megszorításokkal vagy idézőjelesen építészetről? A képzőművészeti alkotások létrejöttét evilági, materiális megfontolások irányítják-e, vagy az általuk megjelenített alakok és történetek, s velük a művek létrehozásának mozgató rugói éppenséggel egészen más logikát tükröznek? Fontos-e mindebben az ember, és ha igen, hogyan, vagy ha nem, miért nem? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresünk választ, s közben azt vesszük észre, hogy indiai civilizáció alapvető szemléleti kérdéseit boncolgatjuk.
23
Tamilföldi expedícióim feljegyzései és más érdekes történetek
Ferenczi Roland, PhD hallgató
30
Hogyan hallgassunk hindusztáni klasszikus zenét?
Dr. Adity Singh
Néhány szó az előadóról: Dr. Adity Singh teaches Philosophy, Critical Theory, and English to undergraduate and postgraduate students at the Indian Institute of Science Education and Research (IISER), Bhopal. She is currently working on a book on aleatory dialectics.Her research work looks at the formation and transformation of concepts such as freedom, equality, change, and rebellion in contemporary culture and politics. She favours an interdisciplinary approach, and tries to draw from fields as varied as literature, mathematics, music, and politics. In her spare time, she likes learning languages, both modern and classical; playing the piano and the sitar; and watching films, plays, and operas from around the world.”
Április
4
A Sáhnáma a mogul-kori Indiában
Szitár Kristóf, indológus, történész
11
A (buddhista) költészet napja
Dr. Hidas Gergely, indológus
18
Jóga a mitológiában vagy mitológia a jógában?
Kakas Beáta, indológus-tibetológus
25
Ki volt Mahákála? - egy vallástörténeti nyomozás Uddzsajiníben
Száler Péter, doktorandusz, ELTE
Március
7
Írásrendszerek az ókori Indiában
Dr. Tóth Ibolya, indológus
14
Hólí
Mi, India-barátok mindannyian
28
Hindí Divasz – a Hindí Nyelv Napja
Mi, India-barátok mindannyian
Február
7
India és a magyar életreform mozgalmak a 19-20. század fordulóján
Irtl Melinda, jógaoktató, A Tan Kapuja Buddista Főiskola
14
A házassági jog Indiában
Dr. Daczi Diána, jogász
21
India az űrben: út a Marsig és azon túl
Horvai Ferenc, a Nagy Károly Csillagászati Alapítvány elnöke
28
Hová tűntek a filmzenék?
Jancsó Dorottya, MA hallgató (film), ELTE
December
6
Mintha a föld emelné a karját, hogy a holdkorongra írja dicsőségét – Jasódharman, az ismeretlen császár
Dr. Balogh Dániel, indológus
13
Dzsajasrí - egy tamil hercegnő története
Becz Dorottya olvas fel részleteket készülő regényéből
November
8
Díválí
Mi, mindannyin
15
Miért lehetetlen az ind vallástörténet
Dr. Ruzsa Ferenc, indológus-filozófus, ELTE
22
Buddha – Dharma – Szanga: de hogy jön ide a bódhi- szattva? A korai mahájána buddhizmus meghatározó eszméi
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus
29
"A föld rabjai" – A gyarmatosítás máig tartó hatásai
Dr. Aklan Katalin, indológus
Október
4
India nyelvei és a hindí
Dr. Négyesi Mária, indológus, ELTE
11
Az Amar Csitrakathá és az indiai képregény
Válóczi Róbert, indológus, Hopp Ferenc Kelet- Ázsiai Múzeum
18
Brit oszlopok az állam épületében: az indiai közigazgatás
Dr. Daczi Diána, jogász
25
Régészeti szenzáció a 20. században: Az Indus-civilizáció felfedezésének története
Jeney Rita, régész-indológus
Szeptember
20
A XI. Hindí Világkonferencia Mauritius szigetén
Dr. Sági Péter indológus, ELTE
27
Bajrangi bűnös vagy ártatlan? A Bajrangi Bhaijan című film egy jogász szemével
Dr. Nemes Szilvia, jogász
Előadások 2017/2018
Május
3
Az első 24 óra Indiában — indológus szemmel
Jakab Eszter, Surányi Emőke indológus hallgatók
10
Az indiai bódhiszattvák ékszereinek eredete és szimbolikája
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus
17
Egy kutató Pondicherryben
Aklan Katalin, indológus doktorandusz, CEU
24
Az útleírás Indiában – Agjéj és Nirmal Varmá nyomában
Prajczer Lilla, indológus hallgató (MA)
31
Istennő, istennő... de MELYIK?
Somogyi Eszter, indológus
Április
5
Ismerkedés indiai nyelveivel: தமிழ் Egy órában a tamil nyelvről
Ferenczi Roland, doktorandusz, ELTE
12
Lord Mayo „balvégzetű” útja Port Blairbe. Egy indiai alkirály meggyilkolása és a brit sajtó
Kovács Márta, történész
19
A kucsipurí táncdráma
Tóth Gabriella Garima, táncművész
26
Magyarországi élményeim
Dr. Dileep Shakya, vendégprofesszor, ELTE
Március
1
Hólí
Mi, mindannyian
8
Valami kölcsön, valami új: az indiai alkotmány
Dr. Daczi Diána, jogász
22
Hindí Divasz
Mi, mindannyian
29
Buddhista amulettek Indiából
Dr. Hidas Gergely
Február
1
Az édes dal földjén -- Gudzsarát
Dr. Sági Péter, indológus
8
Ismerkedés az urdú nyelvvel
Szitár Kristóf, történész-indológus
15
Indiai hangszerek: A tablá nyelve
Pandit Rádzsés Gangání, tablá-művész
22
Legújabb kalandozásokról
Dr. Balogh Dániel, indológus
December
7
Istenek és istennők az ókori Dél- Indiában
Ferenczi Roland, PhD hallgató
14
Buddhista történetek Buddha nélkül. A Szánycsí sztúpa művészete
Dr. Renner Zsuzsanna indológus, művészettörténész
November
2
Kőbe vésett történelem: Asóka király szikla- és oszlopfeliratai
Tóth Ibolya, indológus, PhD-hallgató, ELTE
9
Úton a Selyemúthoz: Stein Aurél régészeti kutatásai Gandhárában
Jeney Rita, indológus, PhD-hallgató, ELTE
16
A szív attól még indiai - Indiai diaszórák és a popzene
Szivák Júlia, indológus, PhD-hallgató, Birmingham University
23
Indiából tudósítottam
Farkas József György, újságíró
30
Barangolás az indiai öröklési jog labirintusában
Nemes Szilvia, jogász, klasszika-filológus
Október
5
Magyarországi éveim
Beszélgetés Asghar Wajahat íróval készülő új könyvéről
Vendégünk Indiából érkezik, de nem ismeretlen a magyar indológusok és az India-barátok előtt. 1992 és 1997 között az ELTE Indoeurópai Nyelvtudományi Tanszékének a vendégprofesszora volt, ahol hindí nyelvet és irodalmat tanított. A mai hindí irodalom egyik legjelentősebb alkotója. "Aki nem látta Láhaurt, az meg sem született " című színdarabja számos országban aratott sikert. Jelenleg hazánkról ír könyvet, ennek kapcsán látogat Budapestre, s kerülhet sor erre a programra is.
12
Díválí-élmények Indiából
Sági Péter, indológus, PhD-hallgató, Wardha, India
és mi, mindannyian
26
Látogatás a nagyköveti rezidencián
Madam Kavita Chhabra
Szeptember
21
Pokolfajzatok - Naraka-legenda Asszámban
Száler Péter, indológus, PhD-hallgató, ELTE
Előadások 2016/2017
Június
1
Pránájáma a "LÉLEK-ZET" tudománya. Előadás és gyakorlás
Földiné Irtl Melinda, buddhista és jóga tanító MA,Msc (Tan Kapuja Buddhista Főiskola Bp., SVYASA, India), ELTE PPK Nevelés Tudomány Pedagógia Történet doktorandusz.
Május
5
Megmártózásom Bengál zenéjében - útibeszámoó és dokumentumfilm-premier
Burns Katalin, énekes
11
Bevezetés az asztrológiába
Csordás Domonkos, indológus hallgató
18
Devocionális melódiáktól a kortárs szúfí rockzenéig:
avagy az összefonódott indo-perzsa zenei és irodalmi hagyományok madártávlatból
Szitár Kristóf, történész
25
Namaszté, India!
Lázár Ádám újságíró és Oláh Szilvia fotós Indiáról
Április
8
Észak-indiai templomok - a nágara stílus kialakulása
Jakab Eszter, indológus hallgató
13
Anyaszerepek a bollywoodi filmekben
Jancsó Dorka, indológus hallgató
20
A Gupta-kor elfelejtett nyomai - beszámoló egy málvái utazásról
Dr. Balogh Dániel, indológus
27
India Anya és a nemzet istennői
Válóczi Róbert, indológus, muzeológus, Hopp Ferenc Múzeum
Március
2
Mary Winchester megmentése. Az 1871-1872-es Lushai-expedíció
Kovács Márta, történész, doktorandusz
9
Köszönet Indiának – a szüleim és a magam életéért
Dr. Ungár Anna, főorvos
16
Hólí
Mi, mindannyian
23
Buddhista szentek, az arhatok, Indiától Japánig, különös tekintettel vizuális ábrázolásaikra
Dr. hab. Mecsi Beatrix
30
Rigvéda – kinek a tudása?
Dr. Ittzés Máté, egyetemi adjunktus, ELTE
Február
2
Ünnepek és rituálék a ladakhi kultúrában
S. Varga Ilona, fotogáfus
9
Meditáció — filozófiai vizsgálódás
Bhavya Sharma, MA hallgató (filozófia), CEU
16
Indiai királyi jelképek használata a buddhizmusban
Dr. Kakas Beáta, tibetológus-indológus
23
Miben hasonlít és miben különbözik az indiai és magyar elemi oktatás?
Kanchan Bhardwaj, tanítónő
December
1
"Hajón érkeztünk, viharokkal és hullámokkal dacolva..." A dél-indiai zsidóság rövid története az ókortól napjainkig
Ferenczi Roland, indológus doktorandusz, ELTE
8
Képek Hátsó-Indiából
Dr. Hidas Gergely, indológus
15
"Tégy szolgálóddá, hegyettartó gyermek, tégy szolgálóddá!" A Krisna-bhakti bemutatása Szúrdász és Mírá Báí verseivel
Prajczer Lilla, indológus hallgató, MA
November
3
Mindennapi élet Indiában: az ökrösszekértől a repülőgépig
Dr. Dileep Shakya, ELTE vendégprofesszor
10
Nemzet és mozi - a hindí filmek szerepe az indiai nemzettudat építésében
Szivák Júlia, indológus
17
Sej-haj fonóba sok a lány valóba. Szanszkrit versformák
Dr. Balogh Dániel, indológus
24
Rāvaṇa és Kārtavīrya, avagy a tízfejű szörnyeteg és az ezerkarú rém csatája
Száler Péter, indológus, doktorandusz
Október
6
Indiai vonatkozású perzsa kéziratok az MTK Könyvtára Keleti Gyűjteményében
Dr. hab. Péri Benedek, turkológus, ELTE
13
Egy pecsételő azonosítása: az Indus-völgyi proto-Siva ábrázolás
Dr. hab. Ruzsa Ferenc, indológus, ELTE
20
Kathak – a beszélő tánc
Saumya Shukla, kathak táncosnő, vendégtanár az IKK-ban
27
Díválí
Mi, mindannyian
Szeptember
29
Vegetarianizmus az ókori Görögországban és Indiában
Dr. Gaál Balázs, indológus, görög filológus
Előadások 2015/2016
Június
2
Madhja Pradés kultúrája: művészet, irodalom és utazás
Dr. Dileep Shakya, hindí vendégprofesszor, ELTE
Május
5
India történelme két pillantásra – a harmadik pillantás
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus
12
A görög-ind tengeri kereskedelem (i.sz. I-V.. század), különös tekintettel a régészeti leletekre
Aklan Katalin, indológus CEU
19
Esküvő Tamilföldön – a magyar menyasszony beszámolója
Samu Tímea, 3. éves indológus hallgató, ELTE
26
Fejedelem a bíróság előtt (A barodai fejedelem és Sir Robert Phayre viszálya)
Kovács Márta, doktorandusz, KLTE
Április
7
Magyar utazók Indiában: Baktay Ervin
Válóczi Róbert, indológus, doktorandusz
14
Élet és halál az Indus-völgyben: település és temető feltárás Rákhígarhí lelőhelyen 2014-2016
Jeney Rita, régész, indológus
21
A modern indiai művészet születése: a hagyományok szerepe
Madam Kavita Chhabra
28
Bhakti: istenszeretet szóban és írásban
Dr. Bangha Imre, indológus, Oxfordi Egyetem
Március
3
A Delhi szultanátus és a Nagymogul birodalom kora – az indiai iszlám dióhéjban.
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus
10
Mentsükmeg a világot! – Táncos mítoszok Indiából
Somogyi Eszter, indológus
17
Örmények Indiában
Zsigmond Benedek, armenológus
24
Hólí – a tavasz ünnepe
A magunk örömére, magunknak; az enni- és innivalót összedobjuk!
31
Hindí Divasz – A hindí nyelv napja
Ünnepi program a magunk örömére
Február
4
India történelme két pillantásra:
Egy: Az Indus-völgyi kultúrától a Delhi Szultanátus bukásáig (i. e. kb. 3000 – i. sz. 1526)
Dr. Kakas Beáta, indológus-tibetológus
11
Önismeret az indiai filozófiában
Puja Ghosh, CEU
18
Egy görög követ az ókori Indiában
Prof. Dr. Wojtilla Gyula, indológus
25
Naptár és időszámítás a történelmi Indiában
Dr. Balogh Dániel, indológus
December
3
A kolam hétköznapi művészete. Hogyan csalogassuk be a jó dolgokat az otthonunkba tamil módra?
Samu Tímea, BA 3. éves indológus hallgató
10
Tér és idő az indiai elbeszélő ábrázolásokon
Dr. Renner Zsuzsanna, művészettörténész, indológus
17
Fényképezés Indiában – India a külföldi és a helyi fotósok szemével
Tomasz Fedor, indológus hallgató (MA), Varsói Egyetem
November
5
Üljünk be az Ind Olvasósarokba!
A Magyar-Indiai Baráti Társasággal közös rendezvény: a MIBT bemutatja új honlapját és az Ind Olvasósarkot.
Harag Anita, Szanyi Szilvia, a honlap készítői; Greskovits Endre, műfordító, Dr. Dezső Csaba, Dr. Négyesi Mária, indológusok
12
Díválí – a fények ünnepe
Mi, mindannyian, közösen
19
Ecset és toll – Sass Brunner Erzsébet és Brunner Erzsébet írásos hagyatéka
Dr. Lázár Imre, főtanácsadó, EMMI
26
Időutazás a bollywoodi filmzenék világában
Szivák Júlia, indológus hallgató (MA)
Október
1
A programsorozat ünnepélyes megnyitása
Őexc. Rahul Chhabra, az Indiai Köztársaság nagykövete
Beszámoló a bhópáli X. Hindí Világtalálkozóról
Dr. Négyesi Mária, indológus, ELTE
8
Munka és utazás a kultúra jegyében Indiában
Kovács Tibor, a Delhi Magyar Kulturális és Tájékoztató Intézet igazgatója (2011- 2015)
15
A Malabár-part kalózai az indo-római kereskedelem idején
Ferenczi Roland, indológus hallgató
22
„A kávéról valóságos puránát lehetne írni” (A. K. Chettiyar)-- A kávé Tamilföldön
Somogyi Eszter indológus
29
Hopp Ferenc és India
Válóczi Róbert, indológus, PhD-hallgató, ELTE
Előadások 2014/2015
Június
4
Ájurvéda
?
Május
7
Gém over – Állati emberi játszmák a páli dzsátakákban
Körtvélyesi Tibor, indológus
14
Ahány ház, annyi szokás(jog)
Dr. Daczi Diána, jogász
21
Régészeti kutatások Indiában – egy tanulmányút beszámolója
Jeney Rita, régész-indológus
28
Hagyomány és modernizáció Ladakhban
Dr. Kiss-Csapó Gergő, kutató geográfus, tanár
Április
2
Bertie Indiában: Albert Edward, walesi herceg 1875-ös indiai utazása
Kovács Márta, történész doktorandusz
9
Kumárí: Nepál élő istennője
Dr. Alaka Chudal, indológus, Bécsi Egyetem
16
India hősei – katonák, akik az életüket adták Indiáért
Varga Csaba, hadtörténész
23
Mahárádzsa Randzsít Szingh és a láhóri királyság
Dr. Radnóti Alice, történész
30
Párszik, zoroasztriánusok Perzsia és India között - egy vallási közösség múltja és jelene
Sárközy Mikós, iranista, Károli Gáspár Református Egyetem
Március
5
Hólí ! Jön a tavasz!
Mi, mindannyian
12
Az "Ellen-Gítá" – Balaráma zarándoklata
Száler Péter, indológus hallgató (MA)
19
Harsavardhana, egy király portréja
Prof. Dr. Wojtilla Gyula, indológus
26
A madhubani festészet
Dr. Renner Zsuzsa, művészettörténész-indológus
Február
5
Csánakja bosszúja, avagy mesék királyokról és miniszterekről
Balogh Dániel, indológus, PhD hallgató
12
Politikusnők Dél-Ázsiában
Szivák Júlia, MA indológus hallgató
19
Fesztivál a Nagák földjén (sok képpel)
Lázár Ádám, újságíró
26
India szerepe a világgazdaságban és a BRICS-országok között
(The role of India in the global economy and among the BRICS countries)
Király Péter, indológus
December
4
Fogadalmak, ünnepek Indiában
Dr. Rama Yadav, ELTE
11
Egy klasszikus hindí dráma – Móhan Rákés: Az esős évszak egy napja
Dr. Sanjay Kumar, CEU
18
"Önkéntesek a felhők felett - kultúramentés, iskolaépítés magyar önkéntesekkel a Himalájában"
előadás és kiállítás-megnyitó
Irimiás Balázs, építész, a Csoma szobája Alapítvány projektvezetője
November
?
Október
2
Mahátmá Gándhí tanítása elméletben és gyakorlatban
Aklan Katalin, indológus, doktorandusz (CEU)
9
Buddhista építészet Indiában
Szanyi Szilvia, indológus hallgató
16
Indiai mozaikok a geográfus szemével
Dr. Kubassek János, a Földrajzi Múzeum igazgatója
22
Díválí – a fények ünnepe
Mi, mindannyian, közösen
30
Emberáldozat?
Dr. Ruzsa Ferenc, indológus-filozófus, ELTE
Szeptember
?
Előadások 2013/2014
Május
8
Párhuzamok az indiai és a görög mitológiában
Aklan Katalin, doktorandusz, CEU
15
Benáresz jelentősége a 2014-es választási harcban
Dr. Tej Pratap Singh, Benáreszi Hindu Egyetem
22
Tagore szobrának a leleplezése,
emlékünnepély és kulturális program, állófogadás 17.30-kor.
Ezt a Tagore szobrot egy kicsit mi kapjuk, nem csak az ELTE, hiszen a mi 217-es termünk előtt lesz a mellszobor felállítva, Csoma mellett. A program során egy érdekes dokumentumfilmet is láthatunk Tagore-ról.
29
India és Pakisztán felosztása az irodalom tükrében
Szivák Júlia, indológus hallgató
Április
3
Az urdú nyelv szerepe az indiai szubkontinensen
Szitár Kristóf, indológus hallgató
10
Új könyv! A “Buddhizmus” c. kötet
Bethlenfalvy Géza, Hidas Gergely, Szilágyi Zsolt
17
Rákhígarhi: Ásatás és örökségvédelem India legnagyobb Indus-völgyi lelőhelyén
Jeney Rita, régész-indológus
24
Miskétől Colombóig a Buddha nyomában
Novák Tibor, szobrász
Március
6
"Mit adtak nekünk a rómaiak?"
Ferenczi Roland, indológus hallgató
13
A magyar-indiai kapcsolatok dinamikája
Pompos Ágnes, referens Külügyminisztérium
21
Hólí
Mi, mindannyian, enni- innivalót hozzatok!
28
Repülő járművek az ókori Indiában?
Balogh Dániel, indológus
Február
?
December
5
Mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? A buddhizmus és a hinduizmus viszonyáról
Dr. Ruzsa Ferenc, egyetemi docens, ELTE
12
A szárí
Dr. Rama Yadav, hindí vendégtanár, ELTE
November
7
Díválí
Mi, mindannyian
14
Indiai erotikus novellák - könyvbemutató
Greskovits Endre, műfordító és Balogh Dániel, indológus
A kötetet kedvezményes áron meg lehet majd vásárolni.
21
Indian Administrative Service – az indiai közigazgatás szervezete
Umesh Kumar, az Indiai Kulturális Központ igazgatója
J. N. Majhi, az Indiai Nagykövetség első titkára
28
?
Október
3
A tánc és a zene szerepe a bollywoodi filmekben
Szász Orsolya, antropológus
10
Az Indus-völgy mesterei: fazekasság évezredekkel ezelőtt
Jeney Rita, indológus-régész
17
A hindu pokol
Péntek Tímea, indológus hallgató
24
Élő és élettelen szereplők a klasszikus indiai színház színpadán
Válóczi Róbert, indológus, PhD-hallgató
31
A kereszténység hatása egy kis észak-kelet indiai törzsi közösség kultúrájára
Papp Jácinta
Szeptember
26
Ismeretlen magyar utazók, tudósok Indiában
Dr. Lázár Imre, főosztályvezető, Emberi Erőforrások Minisztériuma
Előadások 2012/2013
Május
2
Visnu Kalki avatárája
Száler Péter, indológus hallgató
9
A mai India vallási felekezetei
Király Péter, indológus hallgató
16
Bhárat Mátá - A világ negyedik legveszélyesebb országa a nők számára?
Dávid Krisztina, indológus
23
Vegetarianizmus és nem-ártás az ókori Indiában
Gaál Balázs, PhD hallgató
30
A sakk ókori gyökerei: szövegforrások, tárgyi bizonyítékok, elméletek
Tóth Ibolya, indológus hallgató
Április
4
Selva Raja Yesudian
Veszprémi Krisztina
11
A hindí irodalom kezdetei
Dr. Bangha Imre, Oxfordi Egyetem
18
A jóga és a tudatosság szerepe a testi és lelki egészségben
Dr. Rashmi Shankar, klinikai pszichológus
25
Bhaktabhiksu megjelenik: Baktay Ervin hagyatéka
Dr. Kelényi Béla, Hopp Ferenc Múzeum
Március
7
Szanszkrit olvasótábor Kambodzsában
Péntek Timea, Száler Péter, Süle Barbara, Szabó Anna, indológus hallgatók
14
A hindí nyelv napja – Hindí Divasz
Mi, mindannyian
21
Kalandozások India észak-keleti tájain
Sági Péter, indológus
28
Hólí
Mi, mindannyian, finom falatokat lehet hozni!
Február
?
December
6
Hölgyek a mogul udvarban
Harag Anita, indológus hallgató
13
Rendek és kasztok
Ruzsa Ferenc, indológus-filozófus, ELTE
November
8
A hindu templom
Dr. Renner Zsuzsanna, művészettörténész, indológus
15
Díválí
Mi, mindannyian
22
Az élet rejtélyei
Őexc. Gauri Shankar Gupta, az Indiai Köztársaság nagykövete
29
A kocka el van vetve – a kockajáték Indiában
Száler Péter, indológus hallgató
Október
4
Az indiai öltözködés története és a szárí
Arghavan Sekhari, iráni divattervező
11
?
18
?
25
?
Előadások 2011/2012
Június
7
Könyvbemutató: Ókori indiai történeti szöveggyűjtemény (JATE Press, Szeged 2012. 174. p.)
Dr. Wojtilla Gyula professzorral beszélget a kötetről Dr. Hidas Gergely és Zentai György
14
Földön, víz(b)en, levegőben Indiában
Dr. Wilhelm Zoltán, geográfus, Pécsi Egyetem
Május
3
Képek Srí Lankáról
Dr. Hidas Gergely, indológus
10
India harcosai és a családjuk
Varga Csaba
17
Brit építészet Indiában: A forma rejtett nyelve
Ashish Nangia
24
Abdul Rahím Khánkháná, a hindu és a muszlim kultúrát összekapcsoló költő
Dr. Vijaya Sati, vendégprofesszor, ELTE
31
A hindu-buddhista kultúra nyomai Szumátrán és Jáván
Kósa Gábor, vallástörténész, sinológus
Április
5
A hatalom gyémántja: a Kohinúr
Radnóti Alice, történész
12
A hindí dialektusai és a kharí bólí nemzetközi megjelenése a hindíben
Dr. Navin Chandra Lohani, a Lausanne-i Egyetem vendégprofesszora
19
A görög-ind kapcsolat az ókorban
Aklan Katalin, PhD hallgató
26
Vadkan-kaland Közép-Indiában
Renner Zsuzsa, indológus-művészettörténész
Március
1
Hindí Divasz – A hindí nyelv napja
Mi magunk, táncok, versek, színielőadás, tea és némi finomságok
8
Hólí
Mi, mindannyian: finomságokat hozzatok!
22
Teveháton Indiában: Stein Aurél indiai régészeti felfedezései
Jeney Rita, régész, indológus
29
Germanus Gyula és a Kelet világa
Dr. Kubassek János, A Földrajzi Múzeum igazgatója
Február
16
Kavválí – az indiai klasszikus zene és a perzsa zene gyermeke
Tóth Szabolcs, szitárművész
23
Indológiai rejtvényfejtés: birtoklevelek bronztáblákon
Balogh Dániel, indológus
December
1
Kalaripajattu – az ősi indiai harcművészet
Vásárhelyi Rita
8
A színpadi tér fogalma a Nátjasásztrában
Sanjay Kumar, CEU
15
India nagyhatalmi ambíciói az új évezredben
Dr. Csicsmann László, Corvinus Egyetem
November
3
Mára, a sátáni kísértő megtérése a buddhista irodalomban
Körtvélyesi Tibor, indológus
10
Kumáún
Dr. Harish Sati
17
Sokkoló megtérés
Dr. Kiss Csaba
25
Önlefejezés
Dr. Dezső Csaba, indológus
Október
6
Szanszkritológusok nyári tábora Jáván – képes útibeszámoló
Balogh Dániel, indológus
13
Móhan Rákés, a novellaíró
Sági Péter, indológia szakos hallgató (MA)
20
Ladakhi képek – Kőrösi Csoma Sándor nyomában
Zentai György, indológus
27
Díválí
Mi, mindannyian
Szeptember
29
Mírá báí költőnő
Dr. Vijaya Sati, vendégprofesszor, ELTE
Előadások 2010/2011
Június
2
MURAI – A fellépés joga
Dr. Saskia Kersenboom, Paramparai Foundation University of Amsterdam
9
Hat év a Delhi Magyar Kulturális Intézetben
Dr. Lázár Imre, a DMTKK hazatért igazgatója
16
Záróünnepség és könyvbemutató: India könyvtár 1.
Harisankar Parszáí: Négy fal között. Modern indiai szatírikus novellák
Borbély Judit Bernadett (fordító), Greskovits Endre (szerkesztő), Zentai György (sorozatszerkesztő) beszélget a kötetről, közreműködik: Cserepes Tünde színésznő
Május
5
Csoma Szobája Alapítvány, egy civil kezdeményezés magyar-indiai közös örökségünk megmentésére, önkéntesekkel
Vetített képes előadás rövidfilmekkel, előadók: Irimiás Balázs, az alapítvány elnöke és Irimiás Olga, az oktatási program vezetője
12
A költészet erejéről
Dr. Péri Benedek, turkológus
19
Az elsüllyedt birodalom
Dr. Ruzsa Ferenc, indológus
26
A tradicionális női szerepek változása a 19-20. század folyamán
Dávid Krisztina, indológus hallgató
Április
7
Tagore fogadtatása a magyar kultúrában
Dr. Bangha Imre, indológus
14
Ember és lélek a páli nyelvű buddhizmusban
Körtvélyesi Tibor, indológus
21
Az indiai klasszikus zene kultúrtörténete 2.
Tóth Szabolcs, szitárművész
28
Dhólávírá – egy ősi indus völgyi város
Jeney Rita, indológus
Március
3
Ladakh – úti beszámoló
Sági Péter, MA indológus (hindí) hallgató
10
Hólí
Mi, mindannyian: finomságokat hozzatok!
17
A krikett
Kren Gergely, Magyar Krikettszövetség
24
A falvakban rejtőző lehetőségek feltárása
Prof. Uday Balakrishnan, CEU
31
Kégl Sándor, egy orientalista földesúr
Dr. Wojtilla Gyula, indológus
Február
17
Az indiai klasszikus zene kultúrtörténete 1.
Tóth Szabolcs, szitárművész
24
A mai indiai színház: távlatok és kihívások
Dr. Sanjay Kumar, CEU
December
2
Indiai hangszerek: a tablá
Szász Orsolya, kulturális antropológus
9
Halhatatlanság szanszkrit nyelvtannal - bepillantás a tradícionális grammatika világába
Jeney Rita, indológus
16
A modernizmus kezdetei az indiai festészetben
Dávid Krisztina, indológus hallgató
November
4
Díválí
Mi, mindannyian: mécseseket és finom falatokat szabad, sőt kéretik hozni az ünnepre!
11
Indiai buddhista tanítók és jógík Tibetben - a buddhizmus átvétele
Kakas Beáta, indológus
17
?
24
?
Október
7
?
14
„India, az India“ – Egy diák kalandozásai Indiában
Sági Péter, egyetemi hallgató (MA hindí)
21
Kihívások
Klein Dávid, hegymászó
28
Az indiai demokrácia
Dr. Manoj Kumar Mohapatra, az Indiai Nagykövetség első titkára
Szeptember
30
Zarándoklat a Kailása hegyre
Dr. Hidas Gergely, indológus