Cs, Csh

A, Á   B, Bh   D, Dh   Dzs, Dzsh   É   F   G, Gh   H   I, Í     K, Kh     M   N   P, Ph   R   S   Sz   T, Th   U, Ú   V   Z   Felhasznált irodalom

Vissza a főoldalra

Csaitraratha (Caitraratha)

Kubéra (Kubera) mennyei ligete.

csakraváka (cakravāka)

Tadorna ferruginea (Dave 2005: 494), vörös ásólúd, a hagyományos ind elképzelés szerint a csakraváka párok éjjelente elválnak egymástól, és a társuk után sírnak.

csakravartin (cakravartin)

Nagy kiterjedésű birodalom uralkodójának elnevezése az ókori és középkori Indiában. A szanszkrit szó jelentése: „a kerék forgatója”, ami egy király esetében utalhat arra, hogy harci szekerének kerekei minden égtáj felé akadálytalanul gördülhetnek. A buddhista és dzsaina szövegekben a csakravartin egyben az igazságosság és a törvényes rend, a dharma (dharma) fenntartója, a Buddha (Buddha) illetve a Dzsina (Jina) világi megfelelője.

Csánúra (Cāṇūra)

1.) Kansza (Kaṃsa) udvarában szolgáló, Krisna (Kṛṣṇa) megölésével megbízott, démoni birkózó. 2.) Subhángí (Śubhāṅgī) szvajamvaráján (svayaṃvara) résztvevő, déli uralkodó.

csárana (cāraṇa)

Mennyei dalnokok.

csaudharí (caudharī)

Egy céh, kaszt, vagy faluközösség vezetője Indiában.

csauth (cauth)

A XVII–XVIII. századi Indiában a Maráthák által kivetett adófajta, egy adott terület jövedelmének negyedrésze, amelyet a helyi hatalmasságok elvben a védelemért cserébe, de a gyakorlatban éppen a Maráthák rablóhadjáratait megelőzendő fizettek.

Csédi (Cedi)

A mai Bundélkhanddal (Bundelkhaṇḍ) azonosított terület (Dey 1927: 48.).

Csékitána (Cekitāna)

Vrisni (Vṛṣṇi) harcos, a Pándavák (Pāṇḍava) oldalán részt vett a Mahábhárata-(Mahābhārata-)beli nagy háborúban, a Kuruksétrán (Kurukṣetra) Durjódhana (Duryodhana) vette el az életét (Mahābhārata 9.11.30–31).

Cséra (Cera)

A tamilok Málábár-(Mālābār-)partot lakó törzse.

cshat(t)rapati (chattrapati)

Egy olyan uralkodó Indiában, akit megillet a királyi hatalom jelképe, a napernyő.

Csitraka (Citraka)

A Jádavák (Yādava) egyike, Vrisni (Vṛṣṇi) fia, Svaphalka (Śvaphalka) testvére.

Csitralékhá (Citralekhā)

Bána (Bāṇa) udvarában, Usá (Uṣā) udvarhölgyeként szolgáló, varázserejű apszarasz (apsaras). A történet egyes változataiban Csitralékhá Kumbhánda (Kumbhāṇḍa) lányaként jelenik meg (Mani 1975: 440).

Csitránga/Csitrángada (Citrāṅga/Citrāṅgada)

Santanu (Śaṃtanu) és Szatjavatí (Satyavatī) fia, az apja halála után ő örökölte a trónt, az uralkodása azonban hamar véget ért, mivel egy vele azonos nevet viselő gandharva (gandharva) végzett vele (Mahābhārata 1.95.2–10, magyarul: Baktay 1964: 397–398, 1977: 273, Vekerdi 2007: 41).

Csitraratha (Citraratha)

1.) A gandharvák (gandharva) királya. 2.) Báléja Anga (Bāleya Aṅga) nemzetségéből származó király, a Lómapádaként (Lomapāda) ismert Dasaratha (Daśaratha) apja. 3.) Jádava (Yādava) uralkodó.

Csitraszéna (Citrasena)

1.) Dzsarászandha (Jarāsaṃdha) Dimbhaka (Ḍimbhaka) néven is ismert minisztere. 2.) A Jádavák (Yādava) egyike.

Csjavana (Cyavana)

Bhárgava (Bhārgava) bölcs, Bhrigu (Bhṛgu) és Pulómá (Pulomā) gyermeke. A Mahábhárata  (Mahābhārata 1.5.11–7.26) szerint Pulómá korábban megígérte egy Pulómannak (Puloman) nevezett ráksaszának (rākṣasa), hogy hozzámegy feleségül, ám a lány később mégis Bhrigut választotta. Miután a bölcs teherbe ejtette Pulómát, egy kis időre magára hagyta. Pulóman ekkor a házi tűzhelyen nyugvó Agnitól (Agni) értesült róla, hogy Pulómá időközben összeházasodott Bhriguval. A haragjában vadkan képét öltötte magára, és elrabolta az asszonyt, aki ijedtében megszülte a gyermekét. Az újszülött amint a földre pottyant, azon nyomban hamuvá perzselte a démont. A Csjavana, szószerint „leesés” név ily módon a bölcs sajátos születés történetére utal.

Csóla (Cola)

A tamilok Tandzsávúr (Taṃjāvūr) környékét lakó törzse.

Ugrás az oldal tetejére