N

A, Á   B, Bh   Cs, Csh   D, Dh   Dzs, Dzsh   É   G, Gh   H   I, Í     K, Kh  L  M  Ó  P, Ph   R   S   Sz  T, Th  U, Ú   V   Felhasznált irodalom

Vissza a főoldalra

nága (nāga)

1.) Általában tavakhoz, illetve vízfolyásokhoz kötődő kígyószerű mitikus lények, akiket Garuda (Garuḍa) ellenségeiként tartanak számon. 2.) A nága szó a szanszkritban elefántot is jelenthet.

Nagnadzsit (Nagnajit)

Gandhára (Gandhāra) királya, talán azonos lehetett Szubala (Subala) apjával (Mahābhārata 1.57.93).

Naigamésa (Naigameṣa)

Általában kecske- vagy kosfejjel ábrázolt, Siva (Śiva) kíséretében feltűnő (Bakker 1997: 110), Szkanda (Skanda) hátából létrejött istenség. A Mahábhárata (Mahābhārata 9.43.34–40) szerint Szkandát a születését követően egyidőben kereste fel Siva, Agni (Agni), Gangá (Gaṅgā) és Párvatí (Pārvatī). Mivel valamennyien arra vágytak, hogy Szkanda elsőként köszöntse, ezért a hadisten négyfelé osztotta magát, és Szkanda Sivát, Sákha (Śākha) Agnit, Visákha (Viśākha) Párvatít, Naigamésa pedig Gangát üdvözölte.

nairrita (nairṛta)

Ld. ráksasza (rākṣasa).

naksatra (nakṣatra)

Az ind asztronómiában használt holdházak elnevezése. A mitológiában Daksa (Dakṣa) lányaiként, illetve a Hold feleségeiként ismerik őket.

Nakula (Nakula)

Az öt Pándava (Pāṇḍava) fivér egyike, Mádrí (Mādrī) Asvinoktól (Aśvin) nemzett fia, Szahadéva (Sahadeva) ikertestvére.

Nala (Nala

1.) A mai Dzsódhpur (Jodhpur) környékével azonosított Nisadha (Niṣadha) királya, az ő és a Vidarbha-i (Vidarbha) királylány, Damajantí (Damayantī) szerelmét meséli el a Mahábhárata (Mahābhārata) egyik legismertebb epizódja, a Nalópákhjána (Nalopākhyāna) néven ismert szöveg (Mahābhārata 3.50.1–78.7, magyarul: Vekerdi 1964: 216–271). 2.) A Nap nemzetségébe tartozó király (Harivaṃśa 10.76), érdekes módon az apja a Nisadha nevet viseli, ami azonos annak a területnek nevével, amit a Damajantí párjaként ismert Nala uralt.

Nanda[gópa] (Nanda[gopa])

Jasódá (Yaśodā) férje, Krisna (Kṛṣṇa) és Balaráma (Balarāma) nevelőapja, a Bhágavata–purána (Bhāgavata–purāṇa 10.8.48–50) szerint a nyolc vaszu (vasu)  közé tartozó Dróna (Droṇa) földi megtestesülése.

Nandana (Nandana)

Mennyei liget, ahová csak az érzékeiken úrrá levő és az élőlényeknek nem ártó teremtmények léphetnek be (Mani 1975: 524).

Nandí/Nandin (Nandī/Nandin)

Nandíként vagy Nandinként hagyományosan a Siva (Śiva) hátasaként szolgáló bikát ismerik. A korai források alapján azonban valószínűsíthető, hogy Nandí alakja eredetileg különbözött a bikáétól, és egyike lehetett a Sivát kísérő ganáknak (gaṇa). A bikától különböző Nandí hol antropomorf (Harivaṃśa 112.14), hol pedig majomfejű antropozoomorf alakban tűnik fel (Rāmāyaṇa 7.16.7–15).

Nara (Nara)

Nárájanával (Nārāyaṇa) párban említett ősbölcs, a pancsarátrákhoz (pañcarātra) kötött Nárájaníja (NārāyaṇīyaMahābhārata 12.321.1–339.21) szerint a mindenség felett álló isten négy megnyilvánulásának az egyike (Mahābhārata 12.321.8–9), a Mahábhárata (Mahābhārata) emellett gyakran azonosítja a Pándava Ardzsunát (Pāṇḍava Arjuna) Narával, míg Krisnát (Kṛṣṇa) Nárájanával (Brockington 1998b: 292).

Nárada (Nārada)

Általában zenével asszociált, vínával (vīṇā) ábrázolt mennyei bölcs. Híres arról, hogy örömét leli a viszályokban.

Naraka (Naraka)

A Föld istennő démoni fia, a nevéhez számos rémtettet kötnek. Krisna (Kṛṣṇa) és az istenek kiengesztelhetetlen haragját Aditi (Aditi) fülbevalójának az ellopásával vívta ki. Ezt követően Krisna hadjáratot indított ellene, amely során végzett vele (Harivaṃśa 91.1–92.70). Naraka otthonát a szövegek a történeti Prágdzsjótisával (Prāgjyotiṣa), azaz a mai Aszammal (Asam) azonosítják. A helyi tradícióban ennek megfelelően központi szerepet játszik Naraka, akinek a démoni tulajdonságok mellett számos erényt is tulajdonítanak (Kālikā–purāṇa 36.1–40.143). A helyi legendákon túl a térség első szanszkrit nyelvű és kultúrájú dinasztiája ugyancsak Naraka démontól eredeztette magát (Dezső 2015: 108).

Nárájana (Nārāyaṇa)

Narával (Nara) párban említett ősbölcs, a pancsarátra (pañcarātra) szövegek szerint a mindenek felett álló, idővel Visnunak (Viṣṇu) megfeleltetett istenség. A Mahábhárata (Mahābhārata) bizonyos szakaszai Krisnával (Kṛṣṇa) azonosítják (Brockington 1998b: 290–293).

Naraszinha (Narasiṃha)

Visnu (Viṣṇu) félig ember, félig oroszlán formájú megtestesülése, az istenség azért jött világra ebben a különös alakban, mivel a mindenséget veszélyeztető Hiranjakasipu (Hiraṇyakaśipu) hajdanán azt a kegyet szerezte meg, hogy se ember, se állat ne árthasson neki (Harivaṃśa 31.32–67).

Narmadá (Narmadā)

Az ind szubkontinens egyik jelentős folyója, amely a mai Madhja Pradés (Madhya Pradeś) államon áthaladva Gudzsarátban (Gujarāt) torkollik a tengerbe.

Nászatja (Nāsatya)

Az egyik Asvin (Aśvin) neve.

Navarástra (Navarāṣṭra)

1.) A mai Nauszárí (Navsārī) környékén azonosított történeti terület (Dey 1927: 139). 2.) navarástrák: Navarástra lakói.

nikumbha (nikumbha)

Croton polyandrium, krotonféle. (Monier-Williams 2012: 544).

Níla (Nīla)

A mai Purí (Purī) mellett azonosított hegy (Dey 1927: 140).

Nípa (Nīpa)

1.) A Hold nemzetségébe tartozó, száz utódot nemző király (Harivaṃśa 15.19). 2.) Nípák: Nípa utódai, Kálidásza (Kālidāsa) a Raghuvansa (Raghuvaṃśa 6.46) című művében Súraszénával (Śūrasena) kapcsolja össze őket. 3.) nípa: Ld. kadamba (kadamba).

nírádzsana (nīrājana)

A fegyverek megszentelésének rituáléja a hadba vonulás előtt.

nisáda (niṣāda)

Erdőlakó, törzsi népcsoport, a mítoszok úgy tartják, hogy a nisádák annak a hitvány külsejű teremtménynek az utódai, aki Véna (Vena) bal lábából született (Harivaṃśa 5.15–19).

Nisumbha/Niszumbha (Niśumbha/Nisumbha)

Sumbhával (Sumbha) együtt a Vindhja-(Vindhya-)hegységben élő démon, a Visnu (Viṣṇu) álmát megszemélyesítő istennő végzett vele (Harivaṃśa 47.49, 65.51).

Niszunda (Nisunda)

Démon, akit Krisna (Kṛṣṇa) a Naraka (Naraka) elleni hadjárata során ölt meg.

nivátakavacsa (nivātakavaca)

A Harivansa (Harivaṃśa 3.80.) szerint a daitják (daitya) Szanhrádától (Saṃhrāda), míg más források szerint Prahládától (Prahlāda) származó csoportja (Mani 1975: 543). A nivátakavacsák a tenger mélyét lakták, és gyakran említik őket párban a Kálakéjákkal (Kālakeya). A Mahábhárata (Mahābhārata 3.165.1–169.19) úgy tartja, hogy a nivátakavacsákkal Ardzsuna (Arjuna) számolt le, miután azok támadást indítottak az istenek világa ellen.

Nriga (Nṛga)

A Harivansa (Harivaṃśa 23.23) szerint a Hold nemzetségébe tartozó, Jaudhéják (Yaudheya) őseként számontartott király, míg más hagyományokban Iksváku (Ikṣvāku) öccse. Nriga rendkívül erényes uralkodó volt, ám egy alkalommal ugyanazt a tehenet tévedésből két bráhmanának (brāhmaṇa) ajándékozta oda. A bráhmanák megharagudtak a királyra, és kaméleonná változtatták. Az átkot végül Krisna (Kṛṣṇa) törte meg, Nriga az ő érintésének köszönhetően nyerte vissza az eredeti alakját (Mani 1975: 543).

 

Ugrás az oldal tetejére