D, Dh

A, Á    B, Bh   Cs, Csh   Dzs, Dzsh   É   G, Gh   H   I, Í     K, Kh   M  N  Ó  P, Ph   R   S   Sz  T, Th  U, Ú   V   Felhasznált irodalom

Vissza a főoldalra

daitja (daitya)

Eredetileg a démonok Dititől (Diti) származó csoportjára, később a démonokra általánosságban használt elnevezés.

Daksa (Dakṣa)

Pradzsápati (prajāpati), akit egyes források a Pracsétászok (Pracetas), a Hold és Márisá (Māriṣā) közös gyermekének (Harivaṃśa 2.39–43), míg mások Brahmá (Brahmā) hüvelykujjából származónak tartanak (Harivaṃśa 2.51). A születését övező bizonytalanság miatt bizonyos puránák (purāṇa) két, egymástól független Daksának nevezett személyről beszélnek (Mani 1975: 192). Daksa meghatározó szerepet játszott a világ teremtésében: az ő hatvan lányától származnak az élőlények különféle csoportjai (Harivaṃśa 3.2–94). Daksa átka miatt kell a Holdnak újra és újra elfogynia, mivel a huszonhét felesége közül csak Róhinível (Rohiṇī), a kedvencével volt hajlandó törődni (Mahābhārata 9.34.40–75, 12.329.45–46). A saiva (śaiva) szövegekben Daksa rendre Szatí (Satī) apjaként jelenik meg. A Szkanda-purána (Skanda-purāṇa 10.6–38) szerint Szatí Siva hitvese volt, aki azért végzett magával, mert Daksa sem őt, sem a vejét nem hívta meg az áldozatára.

Damaghósa (Damaghoṣa)

Csédi (Cedi) királya, Sisupála (Śiśupāla) apja.

Dámódara (Dāmodara)

Krisna (Kṛṣṇa) neve, amit azután kapott, hogy Jasódá (Yaśodā) egy kötelet kötött gyerekkorában a derekára (Harivaṃśa 51.1–37).

Dánapati (Dānapati)

Ld. Akrúra (Akrūra).

dánava (dānava)

Eredetileg a démonok Danutól (Danu) származó csoportjára, később a démonokra általánosságban használt elnevezés.

Dantavaktra (Dantavaktra)

A kárúsák királya, Dzsarászandha (Jarāsaṃdha) szövetségese.

Danu (Danu)

Daksa (Dakṣa) lánya, Kasjapa (Kaśyapa) asszonya, szűkebb értelemben az ő száz fia alkotja a démonok dánaváknak (dānava) nevezett csoportját (Harivaṃśa 3.65–70).

Darada (Darada)

1.) A Bjász (Byās) és a Szatludzs (Satluj) folyók közti területtel azonosított Bálhíka (Bālhīka) (Dey 1927: 19) királya. 2.) daradák: A mai dárdokkal azonosított népcsoport (Dey 1927: 53.).

darbha (darbha)

Desmostachya bipinnata, halfafű (Pandanus Database of Plants).

Dáruka (Dāruka)

Krisna (Kṛṣṇa) kocsihajtója.

Darva (Darva)

1.) A Vitasztá (Vitastā, mai Dzshélam, Jhelam) és a Csandrabhágá (Candrabhāgā, mai Csináb, Cināb) folyók közt elhelyezkedő történeti régió (Dey 1927: 55). 2.) darvák/dárvák: Darva lakói.

Dasagríva (Daśagrīva)

Damaghósa (Damaghoṣa) fia.

Dasaratha (Daśaratha)

A Nap nemzetségébe tartozó uralkodó, az Ajódhjá (Ayodhyā) székhelyű Kószala (Kosala) királya, szenvedélyes vadász, Ráma (Rāma), Bharata (Bharata), Laksmana (Lakṣmaṇa) és Satrughna (Śatrughna) apja.

Dasárha (Daśārha)

Jádava (Yādava) király, Krisna (Kṛṣṇa) őse.

Dásárha (Dāśārha)

Krisna (Kṛṣṇa) neve, amit a puránák (purāṇa) általában patronimaként, azaz Dasárhától származóként értenek. (Mani 1975: 205).

Dasárna (Daśārṇa)

A mai Málvá (Mālvā) északkeleti részével azonosított, Vidisá (Vidiśā) központú terület (Jain 1972: 17).

Daszra (Dasra)

Az Asvinok (Aśvin) egyike.

Datta/Dattátréja (Datta/Dattātreya)

Atri (Atri) fia, ő ajándékozta meg ezer karral Kártavírja Ardzsunát (Kārtavīrya Arjuna). A Harivansa (Harivaṃśa 31.93–100) Visnu (Viṣṇu) Földre szállásaként tartja számon, napjainkban az önálló kultusza a Szubkontinens nyugati részére, Gudzsarát (Gujarāt), Mahárástra (Mahārāṣṭra) és Karnátaka (Karnāṭaka) északi felére korlátozódik (Raeside 1982: 489–500).

déva (deva)

A dévák elnevezés a legkorábbi Rigvéda-(Ṛgveda-)himnuszokban az aszurák (asura) mellett az istenek másik meghatározó csoportját jelölte. Később az aszurák démonizálódásával párhuzamosan a déva általánosan fordul elő „isten” jelentésben. Az iráni népeknél ezzel szemben a dévának megfelelő avesztai daeva szó épp a gonosz lények elnevezésévé vált (Puskás 2000: 117–118).

Dévajání (Devayānī)

Sukra (Śukra) lánya, Jajáti (Yayāti) első felesége, Jadu (Yadu) és Turvaszu (Turvasu) anyja.

Dévakí (Devakī)

Aditi (Aditi) földi megtestesülése, Vaszudéva (Vasudeva) egyes források szerint második (Harivaṃśa 25.1–4.b), mások szerint hetedik (Harivaṃśa 96.8) felesége, Krisna (Kṛṣṇa) szülőanyja.

Dévápi (Devāpi)

Pratípa (Pratīpa) legidősebb fia, mivel bőrbetegségben szenvedett, nem foglalhatta el a trónt, hanem apja halálát követően remeteségbe vonult (Mahābhārata 5.147.14–26), és idővel kiérdemelte, hogy bráhmanává (brāhmaṇa) válhasson (Mahābhārata 9.39.10).

Dhanandzsaja (Dhanaṃjaya)

1.) Pándava Ardzsuna (Pāṇḍava Arjuna) neve, az elterjedt, ám feltételezhetően kései magyarázat szerint a „vagyont elnyerő” jelentéssel bíró név, arra utal, hogy a viselője az országok meghódítása után nagy gazdagságra tett szert (Mani 1975: 54). 2.) A kródhavasa (krodhavaśa) kígyók egyike.

dhanurmaha (dhanurmaha)

Íj tiszteletére, talán felszentelésére rendezett ünnepély.

dhanurvéda (dhanurveda)

Az íjászat tudománya.

Dhanvantari (Dhanvantari)

A Tejtenger kiköpülése során a vízből amritával (amṛta) telt korsóval és bottal a kezében előjövő istenség (Mahābhārata 1.16.37, Rāmāyaṇa 1.44.18).

dharma (dharma)

1.) Az erkölcsi rendet meghatározó egyetemes törvény. A szó a mai hindíben (dharm) vallás jelentéssel bír. 2.) Az ind kultúrában számontartott, három, alapvető emberi cél (purusártha, puruṣārtha) egyike: az erényes, tisztességes életre való törekvés. 3.) Dharma: A dharmát megszemélyesítő istenség, a legidősebb Pándava (Pāṇḍava), Judhisthira (Yudhiṣṭhira) apja, jellemzően a halálistennel, Jamával (Yama) azonosítják.

dhársnika ksatrija (dhārṣṇika kṣatriya)

A ksatriják (kṣatriya) Vaivaszvata Manu (Vaivasvata Manu) Dhrisnu (Dhṛṣṇu) nevű fiától származó csoportja.

Dhénuka (Dhenuka)

A Mathurá (Mathurā) melletti pásztorokat fenyegető, Vrindávana-(Vṛndāvana-)beli tála-(tāla-)erdőben élő, Balaráma (Balarāma) által megölt szamárdémon (Harivaṃśa 57.1–26).

Dhisaná (Dhiṣaṇā)

A jóléttel és a vagyonszerzéssel összekapcsolt istennő, első sorban Havirdhána (Havirdhāna) feleségeként (Harivaṃśa 2.28.), illetve Agni (Agni) lányaként (Viṣṇu–purāṇa 1.14.2.) ismert.

Dhristadjumna (Dhṛṣṭadyumna)

Drupada (Drupada) koronával a fején és páncéllal a testén született fia (Mahābhārata 1.175.8–9), aki azért jött a világra, hogy végezzen Drónával (Droṇa). A Pándavák (Pāṇḍava) oldalán részt vett a Mahábhárata-(Mahābhārata-)beli nagy háborúban, és megölte a Páncsálák (Pāñcāla) ellenségének tartott Drónát (Mahābhārata 7.165.36–56, magyarul: Baktay 1960: 611–626, 1977: 374–384, Vekerdi 2007: 269–272), majd a csata után Asvattháman (Aśvatthāman) az éjszakai mészárlás során végzett vele. (Mahābhārata 10.8.12–24).

Dhritarástra (Dhṛtarāṣṭra)

1.) A Hold nemzetségébe tartozó uralkodó, Vicsitravírja (Vicitravīrya) utóda, akit Vjásza (Vyāsa) nemzett a halott király egyik özvegyétől, Ambikától (Ambikā). A királyné az együttlét során lehunyta a szemét, ezért a fia vakon született (Mahābhārata 1.100.5–10, magyarul: Baktay 1960: 407, 1977: 274–275, Vekerdi 2007: 43–46). Dhritarástra száz fiút nemzett a feleségétől, Gándhárítól (Gāndhārī) (Mahābhārata 1.107.7–37, magyarul: Baktay 1960: 408, 1977: 275, Vekerdi 2007: 52–54), ők a Mahábhárata (Mahābhārata) negatív főhőseiként ismert Kauravák (Kaurava). 2.) A kródhavasa (krodhavaśa) kígyók egyike. 3.) Vairócsana Bali (Vairocana Bali) száz fiának az egyike. 4.) Nága (nāga), ld. Airávata Dhritarástra (Airāvata Dhṛtarāṣṭra).

Dhundhu (Dhundhu)

A Föld belsejében élő szörnyűséges démon, akivel Kuvalásva (Kuvalāśva) végzett (Harivaṃśa 9.49–78, Mahābhārata 3.192.6–195.39). A küzdelmük során Dhundhu elégette Kuvalásva fiait (vagy fivéreit), akik a földet felásva találtak rá a démonra. A történet ily módon talán kapcsolatba hozható Szagara (Sagara) hatvanezer fiának az elégetését elbeszélő mítoszokkal (Harivaṃśa 10.48, Mahābhārata 3.106.1–3, Rāmāyaṇa 1.39.2–3).

Dhundhumára (Dhundhumāra)

„Dhundhu megölője”, ld. Kuvalásva (Kuvalāśva).

díksá (dīkṣā)

1.) A védikus szertartások előkészületi rituáléja. 2.) A tantrikus kultuszok központi, beavatási szertartása.

Dilípa (Dilīpa)

1.) A Nap nemzetségébe tartozó király, Szagara (Sagara) dédunokája, Bhagíratha (Bhagīratha) apja. 2.) A Nap nemzetségébe tartozó király, Raghu (Raghu) apja, Ráma Dásarathi (Rāma Dāśarathi) ükapja, Kálidásza Raghuvansa (magyarul: Raghu nemzetsége, Vekerdi 1961: 105–167) című műve az ő uralkodásától kezdve mutatja be a dinasztia történetét.

Diti (Diti)

Daksa (Dakṣa) lánya, Kasjapa (Kaśyapa) asszonya, Hiranjakasipu (Hiraṇyakaśipu), Hiranjáksa (Hiraṇyākṣa) és Szinhiká (Siṃhikā) anyja, az utódai alkotják a démonok daitjáknak (daitya) nevezett csoportját (Harivaṃśa 3.58). Egyes források őt tartják számon a Marutok (Marut) szülőanyjaként (Harivaṃśa 3.95–109, Viṣṇu–purāṇa 1.21.27–41).

Draupadí (Draupadī)

Drupada (Drupada) lánya, az öt Pándava (Pāṇḍava) közös felesége.

Dróna (Droṇa)

Bharadvádzsa (Bharadvāja) és a Ghritácsí (Ghṛtācī) nevű apszarasz (apsaras) gyermeke (Mahābhārata 1.121.3–5), a Pándavák (Pāṇḍava) és a Kauravák (Kaurava) tanítómestere, az utóbbiak oldalán részt vett a Mahábhárata-(Mahābhārata-)beli nagy háborúban, Bhísma (Bhīṣma) eleste után ő vette át a Kauravák vezetését, a csatában tévedésből azt hitte, hogy a fia, Asvattháman (Aśvatthāman) elesett, ezért letette a fegyvert, és hagyta, hogy a rátámadó Dhristadjumna (Dhṛṣṭadyumna) végezzen vele (Mahābhārata 7.165.36–124, magyarul: Baktay 1960: 611–626, 1977: 374–384, Vekerdi 2007: 269–272).

Druhju (Druhyu)

Jajáti (Yayāti) és Sarmisthá (Śarmiṣṭhā) fia, a Mahábhárata (Mahābhārata 1.80.26) szerint a bhódzsák (bhoja), a Harivansában (Harivaṃśa 23.130–132) és a puránákban (purāṇa) található genealógiák szerint a Szubkontinens északi részét lakó népek ősatyja (Bhāgavata–purāṇa 9.23.14.c–16.b, Brahma–purāṇa 13.148.c–151, Brahmāṇḍa–purāṇa 2.74.7–12.b, Matsya–purāṇa 48.6–7, Viṣṇu–purāṇa 4.17.1–2).

Druma (Druma)

Kinnarák (kiṃnara) királya, ő tanította meg Rukmint az íjászat tudományára (Mani 1975: 252), és ajándékozta neki Indra (Indra) Vidzsaja (Vijaya) néven ismert íját (Mahābhārata 5.155.7cd).

Drumila/Dramila (Drumila/Dramila)

Szaubhát (Saubha) uraló, Ugraszéna (Ugrasena) asszonyát megerőszakoló démon, egyes források szerint Kansza (Kaṃsa) valódi apja (Harivaṃśa 73.10–36).

Drupada (Drupada)

Uttara (észak) Pancsála (Uttara-Pañcāla) királya, Dhristadjumna (Dhṛṣṭadyumna) és Draupadí (Draupadī) apja. Drupada egykor Drónával (Droṇa) közösen tanult Bharadvádzsától (Bharadvāja), és szoros barátság alakult ki köztük. A tanulmányaik befejeztével Drupadából király lett, míg Dróna olyannyira elszegényedett, hogy kénytelen volt egykori barátjától segítséget kérni. Drupada azonban úgy vélte, hogy gazdag és szegény között nem lehet barátság, ezért megtagadta barátját (Mahābhārata 1.121.8–11). Ettől kezdve a kettőjük viszonyát ellenségeskedés jellemezte. Drupada a Mahábhárata-(Mahābhārata-)beli nagy háborúban a Pándavák (Pāṇḍava) oldalán vett részt, a Kuruksétrán (Kurukṣetra) örök ellenfele, Dróna végzett vele (Mahābhārata 7.161.33–34).

Duhsanta/Dusjanta (Duḥṣanta/Duṣyanta)

A Hold nemzetségébe tartozó uralkodó, Sakuntalá (Śakuntalā) férje és Bharata (Bharata) apja.

Durjódhana (Duryodhana)

Dhritarástra (Dhṛtarāṣṭra) legidősebb fia, Kali (Kali) földi alászállása (Mahābhārata 1.61.80), a Mahábhárata (Mahābhārata) negatív főhőse, a Kuruksétrán (Kurukṣetra) Bhíma (Bhīma) egy tisztességtelenül megvívott buzogánypárbajban végzett vele (Mahābhārata 9.54.1–59.27, magyarul: Baktay 1960: 636–637, 1977: 391–392, Vekerdi 2007: 289–297).

Dvápara juga (Dvāpara yuga)

A harmadik juga (yuga) a jugák rendszerében.

Dváraká (Dvārakā)

Krisna (Kṛṣṇa) mai Gudzsarát (Gujarāt)-beli Dvárkával (Dvārkā) azonosított városa, amit Mathurá (Mathurā) elhagyása után alapított (Dey 1927: 58). Az idilli várost a Jádavák (Yādava) Bháratákhoz (Bhārata) hasonló pusztulásakor a tenger nyelte el (Mahābhārata 16.8.40).

Dváravatí (Dvāravatī)

Ld. Dváraká (Dvārakā).

Dvivida (Dvivida)

Általában Maindával (Mainda) párban említett, a Rámájanából (Rāmāyaṇa) ismert majom, aki gyakran tűnik fel Szugrívának (Sugrīva), a majomkirálynak a kíséretében. A Harivansa (Harivaṃśa) állítása szerint Krisna (Kṛṣṇa) mind őt, mind Maindát csatában győzte le (Harivaṃśa 105.20). Ez ellentmond a Visnu-purának (Viṣṇu-purāṇa), ami a világot sanyargató majom megölését Balarámának (Balarāma) tulajdonította, és a küzdelmük bemutatásának egy külön éneket szentelt (Viṣṇu-purāṇa 5.36.1–23).

 

Ugrás az oldal tetejére