I, Í
A, Á B, Bh Cs, Csh D, Dh Dzs, Dzsh É F G, Gh H J K, Kh L M N Ó P, Ph R S Sz T, Th U, Ú V Felhasznált irodalom
Idá/Ilá (Iḍā/Ilā)
Iksváku (Ikṣvāku) elsőszülött gyermeke, Budha (Budha) felesége és Purúravasz (Purūravas) anyja. Idá idővel férfivé változott, és Szudjumna (Sudyumna) néven három fiút nemzett (Harivaṃśa 9.3–16).
Iksváku (Ikṣvāku)
Ajódhjában (Ayodhyā) uralkodó király, Vaivaszvata Manu (Vaivasvata Manu) legidősebb fia, ő örökölte Madhjadésát (Madhyadeśa) (Harivaṃśa 9.18), illetve az ő tíz fiától származik a Nap nemzetsége (Harivaṃśa 9.38–40).
Az indoeurópai nyelveket beszélő népek indo-iráni ágának ind csoportja, Közép-Ázsiából vándoroltak be a mai Pakisztán és India területére a Kr.e. II. évezred közepén. Korábban a tudósok azt feltételezték, hogy az Indus-civilizáció lehanyatlása (Kr.e. XVIII. század) és az indoárják bevándorlása között (Kr.e. XIII. század) eltelt mintegy ötszáz év valószínűtlenné teszi a két kultúrkör közötti kapcsolatot, mára azonban egyre több régészeti lelet utal arra, hogy a késői Indus-kultúra nyomai néhány helyen egészen a korai védikus korig fellelhetők, másrészt pedig a késői Indus-kultúra lelőhelyein az indoárják egy korai csoportjának jelenlétre utaló nyomokat találtak (pl. lótartásra utaló leletek, tűzoltárok, újfajta temetkezési szokások, a Qettánál talált aranykincs, újfajta mintázatú edények). Balucsisztáni ásatások a Kr.e. 2000 körüli időből olyan leleteket hoztak felszínre, amelyek kapcsolatokra utalnak a mai Észak-Irán és Dél-Türkmenisztán területén élő, valószínűleg indoárja nomád népekkel. Ugyanakkor nem valószínű, hogy az Indus-civilizációval szoros kapcsolatba került korai indoárják azonosak lettek volna a Rigvéda indoárja népével, bár lehetséges, hogy továbbörökítették az Indus-civilizáció néhány vonását a későbbi indoárja bevándorlás utáni időkre.
Indra (Indra)
A védikus vallás vezető istensége, egyfajta égatyaként uralja a mennydörgést és a villámlást, illetve biztosítja az éltető esőt az emberek számára. A későbbi korokban Indra tisztelete visszaszorult, és az egyes mondakörökben hol Siva (Śiva), hol Visnu (Viṣṇu) alárendeltjeként ábrázolták.
Indradjumna (Indradyumna)
1.) A Gandhamádana-(Gandhamādana-)hegy közelében található tó, amelyet hajdanán egy Indradjumna nevű király áldozati ajándékként adott tehenei vájtak ki (Mahābhārata 3.191.18). 2.) Krisna (Kṛṣṇa) ellensége.
Indramaha (Indramaha)
Indra (Indra) tiszteletére rendezett vallási ünnepély.
iqtá
Néhány faluból álló körzetben beszedett adóból származó jövedelem, melynek jogát az uralkodó katonai tisztségviselőinek adományozza, hogy ebből tartsák el magukat és kíséretüket; Indiában a muzulmán uralkodók vezették be, és bár elvileg együtt járt az állami adók beszedésének felelősségével, az öröklődővé váló iqták birtokosai előbb-utóbb gazdaságilag és politikailag is függetlenedtek a szultántól. Akbar Mughal uralkodó reformjai során pontos felmérést készíttetett a megművelt földekről, hogy megállapítsa a behajtható jövedelem nagyságát; visszavette a korábbi uralkodók által elidegenített, azóta öröklődővé vált iqtákat, és dzságirok formájában kiosztotta fizetségül katonai és civil tisztségviselőinek (manszabdároknak), rangjuknak megfelelően.
Irávatí (Irāvatī)
Pandzsáb (Paṃjāb) öt folyójának az egyike, a mai Ráví (Rāvī) (Dey 1927: 79).
isuszáhva (iṣusāhva)
Növényféle, az elnevezése („nyílnak nevezett”) talán a megjelenésére utalhatott.